02 # N64 News [czerwiec-grudzień 2024]

Witam już kolejny raz w nowościach ze świata Nintendo 64. Zabierając się za przygotowywanie tego półrocznego zestawienia, przekonany byłem, że naprawdę niewiele może wydarzyć się przez  te 6 miesięcy. Bardzo się myliłem. I dobrze! Scena retro miłośników konsoli Nintendo 64 jest bardzo aktywna. W materiale, który przygotowaniem przeczytamy o najnowszych modach gier, o piątej już edycji N64brew Game Jam. Zaś dzięki działaniom miłośników konsoli Dreamcast, gry takie jak Super Mario 64 i DOOM 64 wzbogacone  zostały o fanowskie porty tych gier na konsole Segi. Dużym wydarzeniem stała się premiera Analogue 64 oraz port na PC gry Perfect Dark. O tym i innych wydarzeniach przeczytacie poniżej.

 


1. LEGO® The Legend of Zelda™ Great Deku Tree 2-in-1 set
2. Another Metroid 64 [fan made]
3. Banjo Kazooie The Bear Waker Deluxe [premiera]
4. Super Mario 64 Coop Deluxe v1.0 [premiera]
5. Pikmin w modyfikacji portu PC gry The Legend of Zelda: Ocarina Of Time
6. Mupen64Plus v2.6.0 [update]
7. Hexagone [hackmod]
8. N64brew Game Jam # 5 edycja
9. LEGO Ocarina of Time [fan made]
10. Dezaemon 3D [tłumaczenie]
11. Minecrafta 64
12. Port gry Perfect Dark na PC dostępny teraz na Switch
13. Kero Quest 64 [zapowiedź]
14. Unikalna kaseta VHS z filmem Doshin: More Than Giant! 64DD
15. Hall Effect w kontrolerze dla Nintendo 64
16. Banjo-Kazooie [decompiled]
17. Byelomorye Caves – nowy romhack do gry GoldenEye 007 [romhack]
18. Goose 64 [homebrew]
19. Star Fox 64 Mode Restored
20. Mystical Ninja Starring Goemon poet na PC
21. Rom Patcher JS 3.0
22. ROMhacking.net zostało zamknięte [smutna wiadomość]
23. Super Mario 64 port na Dreamcast
24. Mario in the Multiverse [rom/hack]
25. Kolejne tytuły z Nintendo 64 w NSO
26. Analogue 64 [premiera]
27. Wszystkie modele z gry Quest 64
28. Ultimate Nintendo: Guide to the N64 Library 1996-2002 [premiera]
29. Brew Reality [homebrew/techdemo]
30. Granta Kirkhope wydaje kultowe utwory z okazji 25 lecia gry Donkey Kong 64
31. Glover w 2025

 


1. LEGO® The Legend of Zelda™ Great Deku Tree 2-in-1 set


Ten zestaw LEGO zawierający Great Deku Tree to jest to o czym marzyli fani serii The Legend of Zelda. Zawiera on do zbudowania 2 wersje Great Deku Tree występujące w grze Ocarina of Time oraz Breath of the Wild. W pudełku znajdziemy także kilka znanych przedmiotów takie jak Ocarina of Time, Hylian Shield, Master Sword. W zestawie jest także kolekcjonerska minifigurka bohaterki przygód – Księżniczki Zeldy i trzy wersje minifigurek Linka. Po zbudowaniu całość składa się z 2500 klocków i ma rozmiar 33 cm wysokości i 31 szerokości.

Źródło:
x.com/NintendoAmerica/status/1838292253590102397
lego.com/en-pl/product/great-deku-tree-2-in-1-77092

 


2. Another Metroid 64 [fan made]


Dzięki wysiłkom InDenial Game Studio, czyli Michael „Quirk” Dorsett, oraz Natalie Oyague, możemy zobaczyć jakby wyglądał Metroid na Nintendo 64. Zaprojektowany w nostalgicznym stylu ery Nintendo 64, AM64 posiada grafikę w stylu retro, która oddaje urok klasycznych gier, oferując jednocześnie nowoczesną mechanikę rozgrywki. Pamiętajcie tylko, że to oczywiście fan made game, więc nie ma co liczyć na oficjalną premierę. Chociaż trailer wygląda bardzo intrygująco.

Źródło: youtu.be/lmxVkcmQ5AQ?si=LAWakO_c1acyXG-0

 


3. Banjo Kazooie The Bear Waker Deluxe [premiera]


Banjo-Kazooie: The Bear Waker to modyfikacja pierwotnie wydana przez Mark Kurko w 2019 roku. Stanowi ona crossover najlepszych elementów z The Legend of Zelda: Wind Waker i platformówki Banjo-Kazooie. Trafiamy na dobrze znana wyspę Outset, a naszym zadaniem jest odnaleźć klucz do domu Linka i obudzić go. Tak, aby mógł rozpocząć swoją wspaniałą przygodę! W trakcie tej niezwyklej, ale krótkiej przygodny, odwiedzimy różne lokacje z gry ukryte wokół wyspy Outset. Mod ten wygląda iście fenomenalnie, a cel-shadingowa grafika daje wyobrażenie o tym jak naprawdę The Wind Waker mógłby wyglądać na Nintendo 64. Po prostu został zrealizowany z miłością w stylu gier z Nintendo 64.

Wersja deluxe wydana w 2024 to nic innego jak jeszcze bardziej dopracowana wersja tego modu. Z najistotniejszych zmian sam autor wymienia: poprawiono wiele bugów, poprawiono dialogi, dodano kilka nowych map, ponad 10 nowych melodii, dodano nową minigre, dodano 10 puzzli do zdobycia – teraz jest ich łącznie 21, dodano 5 czaszek Mumbo – teraz jest ich łącznie 20, zredukowano liczbę nutek do 125 co niweluje błąd w ich naliczaniu.

Jeżeli więc jeszcze nie poznałeś tego modu, to jest to najlepszy moment. Plik z łatką do pobrania tutaj.

Źródło: youtu.be/nNcC1Nu6Tx8?si=dFs3dTw-2uSPcFMm

 


4. Super Mario 64 Coop Deluxe v1.0 [premiera]


Super Mario 64 Coop Deluxe to modyfikacja umożliwiająca wielu graczom rozgrywkę online portu Super Mario 64 na PC. Projekt został rozpoczęty przez zespół Coop Deluxe. Celem jest aktywne utrzymywanie i ulepszanie, ale także kontynuacja sm64ex-coop, stworzonego przez djoslin0. Ostatnio dodano także zmiany pory dnia i nocy. Data premiery 1 lipca 2024.

Źródło:
sm64coopdx.com/
github.com/coop-deluxe/sm64coopdx/releases

 


5. Pikmin w modyfikacji portu PC gry The Legend of Zelda: Ocarina Of Time


Modder o ksywce notChase opublikował film przedstawiający mod dla gry The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Jest to mod portu na PC, który był możliwy dzięki dekompilacji tej gry. Przedstawia on jak główny bohater kieruje całą armią postaci z gry Pikmin. Nie jest to proste dodanie samych Pikminów, ale mają one realny wpływ na rozgrywkę. Możliwe jest użycie tych kolorowych stworzeń do rozwiązania niektórych problemów takich jak atakowanie Deku Babas z dystansu, polecenie Pikminowi przesuwania ciężkich głazów bez użycia materiałów wybuchowych i wystrzeliwanie Pikmina na wysokie półki w celu zebrania kawałków serc, które są poza zasięgiem Linka. Mimo, że wygląda to na dobrą i dopracowaną modyfikację, to autor nie udostępnił pliku umożliwiającego  zagranie samemu. Pozostaje nam oglądanie filmu prezentującego efekty jego pracy.

Źródło:
timeextension.com/news/2024/10/new-mod-introduces-pikmin-to-the-pc-port-of-the-n64-classic-zelda-ocarina-of-time
x.com/timeextension64/status/1843283914653069542

 


6. Mupen64Plus v2.6.0 [update]


Popularny emulator o nazwie Mupen64Plus v2.6.0 otrzymał aktualizację do wersji 2.6.0. Poprzednia wersja ukazała się już 5 lat temu. Emulator działa na Linux, Windows i Macintosh.

Plik do pobrania tutaj

Źródło:
x.com/aldostools/status/1842408594005733569
github.com/mupen64plus/mupen64plus-core/releases

 


7. Hexagone [hackmod]


Kolejny ciekawy mod do gry Super Mario 64. Jest to zaimplementowany do tej gry tryb rozgrywki o nazwie Hexagone znany z głośnego tytułu Fall Guys! Na czym on polega? Gracze lądują na platformie w kształcie plastra miodu. Stawanie na poszczególnych polach powoduje, że  gracz spada na niższy poziom, a upadek na najniższy kończy się przegraną. Za pomysł przeniesienia tego trybu do gry Super Mario 64 odpowiada BizzareScape, kwestie programowania realizował EmeraldLockdown, a poziomy projektował Chilly. Wersja 0.2 nie zawsze działa na każdym urządzeniu, a płynność animacji może być zależna od ilości obiektów na ekranie. Warto więc śledzić projekt, bo autorzy zapowiadają dalsze prace nad nim.

Źródło:
x.com/sm64coopdx/status/1844450750291997048
mods.sm64coopdx.com/mods/hexagone.369/

 


8. N64brew Game Jam # 5 edycja


W tym roku odbyła się już piąta coroczna edycja Game Jam, organizowana przez N64brew. Tematem przewodnim zostało „Competitive Minigames” czyli mini gry konkurencyjne. Temat nie przypadkowy, bo w tym roku ukazał się dobrze przyjęty Super Mario Party Jamboree. Autorom wiec nie powinno zabraknąć pomysłów. Konkurs był ogłoszony 13 października, a termin zgłaszania prac mija 13 grudnia. Zwycięzca zostanie ogłoszony 20 grudnia. Więcej szczegółów w oddzielnym wpisie tutaj na blogu już niebawem, albo zajrzyjcie na stronę. Zasady są proste. Można startować indywidualnie lub jako zespół. Można przysłać też kilka zgłoszeń. Ale jeden warunek musi zostać spełniony, to że do stworzenia projektu musisz zostać użyty zestaw SDK Libdragon o otwartym kodzie źródłowym. Nie można posługiwać się oryginalną biblioteką zastrzeżoną prawami autorskimi Nintendo. Konkurs ma charakter prestiżowy, ale pula nagród w wysokości $1250 motywuje do wysiłku. Zwycięzca może wskazać organizacje charytatywną na rzecz której przeznaczona zostanie nagroda pieniężną.

Źródło:
defaultdnb.github.io/ReCollect64/blog.html#top

 


9. LEGO Ocarina of Time [fan made]


Poza oficjalnymi zestawami LEGO z gier od Nintendo, społeczność miłośników składania klocków projektuje własne autorskie projekty. Autor Super Brick Dude na Facebooku opublikował niedawno swój najnowszy projekt LEGO, mapę Hyrule z The Legend of Zelda: Ocarina of Time! Wygląda niesamowicie. Prostota i szczegółowość sprawiają, że za pomocą kilku elementów bez problemu rozpoznamy takie miejsca jak Ranczo Lon Lon, Rynek, Zamek Hyrule, Jezioro Hylia, Góra Śmierci, a nawet Wielkie Drzewo Deku.

Źródło:
defaultdnb.github.io/ReCollect64/blog.html#top

 


10. Dezaemon 3D [tłumaczenie]


Dezaemon 3D to gra w postaci edytora. Umożliwia stworzenie własnego shootera. Pierwsze gry z tej serii sięgają czasów NES. Wersja na N64 wydana była tylko w Japonii i ukazała się w 1998 roku. Posiadała mnóstwo opcji edycji, tworzenia bossów, komponowania muzyki. Miłośnik tej serii gier, podpisujący się nickiem Zoinkity opracował pełne angielskie tłumaczenie gry Dezaemon 3D, wraz z możliwością korzystania z funkcji przygotowywanych dla wersji na 64DD. Jest to o tyle interesujące, że nigdy nie doszło do premiery na 64DD. A miała ona wprowadzić wiele ulepszeń takich jak tworzenie większych gier, brak ograniczeń w tworzeniu obrazów i możliwość zapisywania wielu gier na dysku. Obsługuje również sterowanie myszą. Na szczęście w grze zachował się kod źródłowy pozwalając odtworzyć i udostępnić przygotowywane rozszerzenie. Teraz dla wszystkich w języku angielskim.

Plik do pobrania tutaj

Źródło:
timeextension.com/news/2024/10/dezaemon-3d-gets-english-translation-including-nintendo-64dd-functionality
x.com/timeextension64/status/1841444293438816580

 


11. Minecrafta 64


Czego to nie da się uruchomić na Nintendo 64. Był już demake gry Portal, którego prace zostały wstrzymane z przyczyn prawnych. Mamy teraz port gry Minecraft. Autor tego przedsięwzięcia ma już doświadczenie, bo wydal port działający na Dreamcasta, PS2 i Xbox. Obecnie gra na Nintendo 64 działa z prędkością około 11-13 FPS, co jest wystarczające dla Minecrafta. Ale wymaga rozszerzenia pamięci, czyli ExpansionPak, bo nie będzie działać poprawnie i szybko się zawiesi. Grę uruchomimy dzięki użyciu everdrive na oryginalnej konsoli. Ale także będzie współpracowała z emulatorami takimi jak Cen64 i MAME, ale niestety nie na Mupen64plus/Project64, ponieważ nie korzysta z oficjalnego pakietu SDK.

Plik do pobrania tutaj

Źródło:
reddit.com/r/N64Homebrew/comments/s2hrkj/ive_ported_crafti_minecraft_clone_to_the_n64/

 


12. Port gry Perfect Dark na PC dostępny teraz na Switch


Ale się porobiło! Pierwotnie dzięki dekompilacji uruchomiono port na PC gry Perfect Dark. Wprowadzono różne modyfikacje poprawiające grę. A teraz udało się port na PC uruchomić na Switch. Wraz ze wszystkimi wynikającymi z tego korzyściami. I to jeszcze zanim ta gra pojawiła się w NSO (bo zapewne kiedyś tam trafi). Co ważne, do uruchomienia tej gry nadal potrzebujemy oryginalnego romu z grą. Zaś autorzy portu na Switch udostępniają „tylko” pliki które uruchamiają grę na Switch.

Poniżej zacytowane ze strony zalety tego portu:

• mouselook;
• dual analog controller support;
• widescreen resolution support;
• configurable field of view;
• 60 FPS support, including fixes for some framerate-related issues;
• fixes for a couple original bugs and crashes;
• basic mod support, currently enough to load a few custom levels;
• slightly expanded memory heap size;

Przy okazji, teraz ta gra dostępna jest na poniższe platformy:
• Windows 7+: i686, x86_64
• Linux: i686, x86_64
• MacOS: x86_64 (OS 10.9+), arm64 (OS 11.0+)
• Nintendo Switch: arm64

Źródło:
x.com/Graslu00/status/1858935177180778958
github.com/fgsfdsfgs/perfect_dark

 


13. Kero Quest 64 [zapowiedź]


Jeszcze wczoraj oglądałem gameplay z przygotowywanej gry Kero Quest 64. A gdy dzisiaj usiadłem do pisania notki okazało się, że konto na Twitter jest skasowane, filmy na Twitch też nie istnieją, a po grze praktycznie nie ma śladu…no cóż, nie wiadomo co się stało. W grze wcielamy się niebieską żabą, a celem jest powstrzymanie złego księcia i  zebranie Magicznych Odłamków (Magical Shards) w całym królestwie.

Poniżej jeden zrzut ekranu. Gameplayu brak.

Żródło:
app.bsky.cz/profile/keroquest64.bsky.social
x.com/KeroQuest64/status/1841087356775907533

 


14. Unikalna kaseta VHS z filmem Doshin: More Than Giant! 64DD


Na kanale Hard4Gsmes na YT zaprezentowano unikalną taśma VHS gry Doshin the Giant zawierającą animacje i scenariusz zaprezentowane w Doshin the Giant 2 (巨人のドシン解放戦線 チビッコチッコ大集合), a także ekskluzywny materiał filmowy z Osaka Game Festival 5/3/2000.

Źródło:
x.com/hard4games/status/1841146259723211092

 


15. Hall Effect w kontrolerze dla Nintendo 64


Dostępne są aktualnie wymienne części do kontrolera Nintendo 64. Możemy zamówić zamiennik samego joysticka, wersje znaną z GameCube lub model wspierany przez effekt Halla, który niweluje dryfowanie kontrolera. Efekt Halla w gałkach analogowych wykorzystują pole magnetyczne do precyzyjnego wykrywania ruchu, bez bezpośredniego kontaktu mechanicznego. Ma to zapewnić precyzyjne i czułe ruchy. Teraz taką technologię możemy stosować w oryginalnym padzie n64. Wymiana joysticka jest w założeniu prosta. Wystarczy rozkręcić oryginalny pad i wymienić elementy. Zaś sam joysticka wykonano w stylu znanym z kontrolera do GameCube. Kompatybilny z każdym kontrolerem oficjalnym do Nintendo 64.

Źródło:
stoneagegamer.com/hall-effect-joystick-module-gamecube-style-for-nintendo-64.html
x.com/StoneAgeGamer/status/1828885265433157759

 


16. Banjo-Kazooie [decompiled]


W dniu 29 sierpnia 2024 oficjalnie ogłoszono, że zakończono prace nad dekompilacją gry Banjo-Kazooie. Ten rok jest bardzo dobry dla miłośników tej gry. Mamy już w ramach NSO Banjo-Kazooie i dodane w tym roku Banjo-Tooie. A teraz dekompilacja. Społeczność modderów tej gry też nie próżnuje. Tutaj zapraszam do listy najważniejszych modów tej gry. To co najważniejsze to, że dekompilacja gry Banjo-Kazooie otwiera znacznie większe możliwości edycji i modyfikowania gry niż do tej pory. Czekamy wiec na to co stworzy społeczność miłośników tej gry.

Żródło:
defaultdnb.github.io/ReCollect64/blog.html#top
x.com/DefaultDNB/status/1829186501189742692

 


17. Byelomorye Caves – nowy romhack do gry GoldenEye 007 [romhack]


Byelomorye Caves to nowy poziom do gry GoldenEye 007 stworzony przez 00Action. Jak sam autor zastrzega jest to prequel do większego projektu.

Plik do pobrania tutaj

Źródło:
x.com/Graslu00/status/1826765770719920408
youtu.be/4Ms_0qPjveo?si=IcPG3GEVSJFnQdKg

 


18. Goose 64 [homebrew]


Kolejna oryginalna produkcja, nie będącą modem, a pisaną od zera grą. To próba zrobienia demaku gry Goose, znanej z obecnych platform wydanej w 2019. Goose 64 próbuje odtworzyć styl oryginału i przenieść go na N64. Projekt została zrealizowany przy użyciu oficjalnego pakietu SDK N64 w ciągu trzech lat od 2020 do 2023 roku przez Jamesa Frienda. Warto zaznaczyć, że jest to jednak mocno niedokończona wersja gry, przez co ten port pozbawiony jest wielu funkcji. Cały ROM z grą nie jest kompletną wersją samą w sobie, ale raczej demonstracją możliwości silnika, który można dalej rozwijać w pełną grę.

Plik do pobrania tutaj

Źródło:
n64squid.com/homebrew/roms/goose-64/
x.com/n64squid/status/1825325570902638761

 


19. Star Fox 64 Mode Restored


Elarix to miłośnik gry Star Fox 64, znanej w Europie jako Lylat Wars. Odkrył i zaimplementował on tryby gry, które nie znalazły się w ostatecznej wersji gry. Mowa tutaj między innymi o trybie wieżyczki.Dzięki prawie kompletnej dekompilacji tej gry, możliwy jest dalszy rozwój  tego trybu. Może niebawem zagramy w tytuł, który planowali wydać developerzy, ale z braku czasu byli zmuszeni do rezygnacji z części zawartości.

Pobierz plik tutaj

Źródło:
defaultdnb.github.io/ReCollect64/blog.html#top
youtu.be/PfMICQBAMQQ?si=hhYXQjDGpiAmmVdT

 


20. Mystical Ninja Starring Goemon port na PC


W lipcu tego roku Klorfmorf udostępnił pierwszy działający port na PC gry Mystical Ninja Starring Goemon. Możliwe to było dzięki dekompilacji tej gry. Jeżeli chcesz samemu zagrać to konieczne będzie posiadanie ROM to wersja japońska: Ganbare Goemon Neo Momoyama Bakufu no Odori [J].z64. Z tego powodu pierwotnie port odtwarzał tylko wersje japońską. Ale w sierpniu ukazała się aktualizacja, która  poprawia grafikę, muzykę i zawiera wersje anglojęzyczną gry. To co już jest widoczne z pierwszych efektów portu tej gry to obsługa panoramicznego ekranów, płynność animacji w 60 klatkach na sekundę i możliwość użycia współczesnych kontrolerów.

Źródło:
timeextension.com/news/2024/08/n64-classic-mystical-ninja-starring-goemon-gets-fanmade-pc-recompilation-project
x.com/timeextension64/status/1824373037455561042

 


21. Rom Patcher JS 3.0


Wydano nową wersję Rom Patcher JS 3.0. Przed pojawieniem się narzędzi internetowych trzeba było pobrać na komputer coś takiego jak xDelta lub FLIPS/Lunar, uruchomić go, załadować ROM, załatać go i wtedy można było w końcu zagrać w rom/hack. Teraz nie ma potrzeby pobierania narzędzi ani nawet korzystania z komputera; wystarczy wszystko, co ma odpowiednią przeglądarkę! Idealny do tego jest Rom Patcher JS 3.0, a także inne internetowe programy takie jak:

• https://www.marcrobledo.com/RomPatcher.js/
• https://hack64.net/tools/patcher.php
• https://www.ff6hacking.com/patcher/
• https://www.smwcentral.net/?p=onlinetools&tool=bps
• https://mfgg.net/index.php?act=page&name=patcher
• https://jspat.ch/
• https://bbbradsmith.github.io/ipstool/

Źródło:
x.com/marc_robledo/status/1821965075327902114

 


22. ROMhacking.net zostało zamknięte [smutna wiadomość]


Dość niespodziewanie, znany portal ROMhacking.net został zamknięty. W trakcie swojej prawie 20 letniej działalności zgromadził wiele romhacków, fanowskich tłumaczeń, dokumentacji retro sprzętu. Strona nadal widnieje i jest dostępna, ale nie będzie rozwijana. Baza danych znajduje się obecnie w Internet Archive. Administrator witryny, występujący pod pseudonimem Nightcrawler, powiedział w poście na forum na ROMhacking.net, że wszystkie zgłoszenia dotyczące hacków na ROM zostały zamknięte i że witryna pozostanie dostępna w formacie tylko do odczytu.

Pełny tekst oświadczenia:

It’s been a good near 20 year run, but for various reasons it’s time to wind things down. The site achieved almost everything it set out to do, and far exceeded it. We joined hacking and translation communities together for the first time ever. We outlasted and eclipsed ROM hacking sites that came before us. We brought ROM hacking from niche and fragmented to global and centralized. We assembled the largest force of ROM hackers on the planet. We brought learning resources and accessibility to a much wider range of people. We made major progress legitimizing and pulling ROM hacking from underground dark web type material to something much more accepted by the mainstream. We paved a much easier path for all of those that will come after us. No doubt, this site changed ROM hacking forever. It will leave behind the legacy of those accomplishments to remember.

Things sure have changed since the beginning days. I miss the times when I was able to interact with a smaller group of supportive people to collaborate with rather than the entire world. Having gone from an unknown fledgling site to an infinitely growing and globally known one made sustainability very challenging. The site became so busy with 24/7 use, endless queues, and an endless inbox. It’s a very different world than it was in 2005. Copyright pressures increased dramatically with takedowns and legal burden. The site shifted from serving mostly contributing humans to bots and overzealous people abusing resources. They drowned everybody else out. The need for the site has lessened over time. There are now many options for community discussions, open source projects, and file storage across the Internet. For a while, I was looking to find a successor within the circles of site supporters. I asked several potential people, but the stars did not align.

I was finally looking to wind things down at the end of last year. I wanted to provide the site database and file archive to the general public. At that time, an internal group suddenly emerged with an offer to help continue the site. I questioned their intentions, but I thought it could prove to be a more community friendly path forward. However, it turned out to be the opposite. We had a rocky phase 1, moving the downloads into their possession. When I went to startup phase 2, I discovered a most dishonest and hate filled group. I learned that I had been dehumanized for a very long time. My personal details had been given out. Secret deceitful plots had been made to cut me out, and drop a bomb like I am a target to destroy. My family has seen this and after discussion, we are immediately ceasing all related site operations. We are cutting ties to Discord and Twitter social media outlets, and will have no further contact with these individuals. Lines were crossed. I had hoped this community especially would have learned from what happened to Near. This behavior is not OK for handling disagreements, miscommunication, anger, or anything else.

We have released the site database (sans account and/or profile information) as well as all of the files and images to the Internet Archive. In summary:

* Internet Archive of Database and Download Files
* All Submissions other than News are permanently closed.
* All sections of the site will remain up as read only.
* Downloads and images will be available for as long as DarkSol, FCAndChill Calico will allow.
* Forum will remain up
* Twitter and Discord affiliations have ended. Anything further from these outlets do NOT represent myself or ROMhacking.net.

I look forward to seeing what projects will emerge with the site data for the next generation. From what I have seen, it may be a good time to start an open source initiative for a new site. I’d love to hear about what projects you are working on!

I thank all of the many staff and community members whom kept the wheels turning and the lights on over the years. I am proud of our many accomplishments here together. I will carry forward remembering the good times, laughing about the bad times, and knowing she was right for the time, but time has a way of moving on.

This is ROMhacking.net as we knew her signing off…

Źródło:
x.com/4lorn5/status/1819181493291295025
romhacking.net/forum/index.php?topic=39405
romhacking.net/?page=news&category=4

 


23. Super Mario 64 port na Dreamcast


Niedawno słyszeliśmy o wykonanym porcie gry DOOM 64 na DC. Teraz kolejny krok przynosi nam port gry Super Mario 64. Autorem projektu jest Falco Girgis (znany jako Gyrovorbis lub KallistiOS). Dzięki zastosowaniu narzedzi GCC 14.1.0 możemy zobaczyć grę na oryginalnej konsoli Dreamcast. Sporo jeszcze zostało do zrobienia, ale to dobry początej

Źródło:
x.com/falco_girgis/status/1818967897156239712
timeextension.com/news/2024/08/heres-super-mario-64-running-on-dreamcast
defaultdnb.github.io/ReCollect64/blog.html#top

 


24. Mario in the Multiverse [rom/hack]


Rovertronic to 23 letni pasjonat tworzacy mody do gry SM64. Jeżeli znacie jego poprzednie prace takie jak SM64: Beyond the Cursed Mirror oraz Mario Bulder 64, to ucieszy Was wiadomość, że ich autor kończy opracowywać swój kolejny mod. Mario in the Multiverse to tworzony przy współpracy wielu osób crossover SM64 z innymi znanymi grami.

Źródło:
x.com/Rovertronic/status/1817268473396961357

 


25. Kolejne tytuły z Nintendo 64 w NSO


NSO to płatna usługa dla konsoli Switch. I mimo, że sam sprzęt ma już za sobą ponad 7 lat, to nieustannie otrzymuje kolejne tytuły z konsoli Nintendo 64. W ostatnim czasie, spory entuzjazm wzbudziło dodanie Banjo-Tooie do NSO. A także Turok 2 i Shadow Man. Przy czym te dwie gry juz wczesniej byly odswiezone i wydane przez Nightdive Studios.

Daty premiery gier w NSO w 2024
– 21 luty 2024: Blast Corps
– 24 kwietnia 2024: Extreme-G, Iggy’s Reckin’ Balls
– 18 czerwca 2024: Perfect Dark, Turok: Dinosaur Hunter
– 25 października 2024: Banjo-Tooie
– 29 października 2024: Shadow Man, Turok 2: Seeds of Evil

Źródło:
x.com/nintendolife/status/1847083954056089637

 


26. Analogue 64 [premiera]


Firma Analogue ogłosiła nową wersję konsoli Nintendo 64 w postaci Analogue 3D. Zapowiedziana rok wcześniej doczekała się premiery. Dostępna w przedsprzedaży od 21 października 2024. Jest to konsola, która jest w pełnikompatybilna z każdą oryginalną grą na Nintendo 64 bez względu na region. Autorzy zapewniają, że nie odtwarza gier jak emulatot, ale jak prawdziwy oryginalny sprzęt. Otrzymamy obraz w 4K. Także zachowano możliwość podłączenia 4 kontrolerów. To jest udoskonalona wersja Nintendo 64, ale wierna swojemu oryginałowi. Zestaw sprzedawany bez kontrolera. Ale co najgorsze to, że firma Analogue nie wysyła sprzętu do Polski.

Źródło:
analogue.co/3D
x.com/analogue/status/1848379038928400578

 


27. Wszystkie modele z gry Quest 64


Wielki miłośnik gry Quest 64, opracował pomysłowy skrypt pozwalający na wyciągniecie z gry wszystkich występujących w niej modeli. A jest tego sporo, bo ponad 3,8 tysiąca. Nastepny krok to wyciągniecie tekstur i przypisanie ich do modeli objektów.

Źródło:
x.com/MrTalida/status/1460262061020114951

 


28. Ultimate Nintendo: Guide to the N64 Library 1996-2002 [premiera]


Zbiórka na książkę o Nintendo 64 zakończyła się z sukcesem. Dzięki temu książka zadebiutowała na rynku w tym roku. Napisana przez ponad 30 znanych i utalentowanych autorów, zawiera na ponad 450 stronach wszystkie gry wydane oficjalnie w latach 1996-2002 w regionach Ameryki Północnej, Europy i Japonii. To całościowe opracowanie opatrzone zostalo w informacje takie jak data wydania, wydawca i producent, zdjęcie kartridża, screenshoty i obszerną recenzję

Cytując ze strony wydawcy, ksiażka zawiera w sobie:
• 400 N64 game reviews, including those released exclusively in Europe and Japan.
• Nintendo 64DD game reviews
• Special N64 Cartridges
• Not For Resale N64 Cartridges
• Popular N64 Hardware and Accessories
• 64DD Hardware and Accessories
• N64 Console Variants
• N64 Controller Variants
• Unreleased N64 Games by Tony Visintainer
• Bonus review section to be announced!
• „Nintendo 64DD and Randnet” by Danny Bivens
• „The History of N64 Wrestling Games” by Audi Sorlie
• „Every Game is Super Mario 64” by Alex Faciance
• „Nintendo 64 Technology” by Daniel Greenberg
• „Multiplayer Madness” by Dale Kulas

Jak widać po powyższym spisie, czeka nas nie tylko wycieczka po wszystkich grach na Nintendo 64, ale znacznie, znacznie więcej.

Źródło:
kickstarter.com/projects/contricode/nintendo-64-reference-book-400-n64-game-reviews-and-more
the-punk-effect.myshopify.com/products/ultimate-nintendo-guide-to-the-n64-library-special-edition

 


29. Brew Reality [homebrew/techdemo]


Brew Reality to grywalna wersja demo gry homebrew autorstwa SpookyIluha. W grze wcielasz się w samolot latający w przestrzeni 3D nad wiejskim terenem. Otrzymujemy możliwość sterowania odrzutowcem i podziwiania krajobrazu, ale nie dodano tutaj żadnych celów rozgrywki. Pozostaje więc to nadal demem technologucznym. Praktycznie to jest demonstracja możliwości Nintendo 64 z wykorzystaniem biblioteki Libdragon, zawierająca tekstury kolorów 128 × 128* z trójliniową interpolacją mipmap, w pełni pasującą technologię TMEM z nowym formatem tekstur IHQ oraz w pełni dynamicznym niebo i oświetleniem. Demo zostało utworzone przy użyciu OpenGL firmy Libdragon i robi wszystko, co w jego mocy, aby wykorzystać narzędzia, które ma do zaoferowania, szczególnie w celu zapewnienia, że ​​krawędzie obiektów wydają się tak wyraźne, jak to tylko możliwe.

Taką opinię wystawia autor strony n64squid.com:
„Do give Brew Reality a play through for a few minutes. It really does look like the kind of game that would appear on retail shelves, it just needs some enemies to shoot down.”

Warto więc samemu sprawdzić ten projekt.

Plik do pobrania tutaj

Źródło:
n64squid.com/homebrew/roms/brew-reality/
x.com/n64squid/status/1848162468771799123

 


30. Granta Kirkhope wydaje kultowe utwory z okazji 25 lecia gry Donkey Kong 64

Kultowe utwory z Donkey Kong 64 powracają w lepszym niż kiedykolwiek wydaniu Rare Treats: DONKEY KONG 64 Revisited, wyprodukowanym i wydanym przez kompozytora Granta Kirkhope’a i wytwórnię gier wideo Materia Collective. Pełny album zawiera 18 utworów, a jego premiera zaplanowana na 22 listopada z okazji 25 rocznicy wydania gry Donkey Kong 64. Tytuły utworów również zostały zaktualizowane, aby odpowiadały ich zamierzonemu przeznaczeniu. Przetworzone przez samą legendę, Granta Kirkhope’a: Oryginalny kompozytor i żywa legenda, który przyniósł niezapomniane utwory Banjo-Kazooie i GoldenEye 007, powrócił, aby zremasterować ścieżkę dźwiękową DK64.

Źródło:
grantkirkhope.bandcamp.com/album/rare-treats-donkey-kong-64-revisited
materiacollective.com/music/rare-treats-donkey-kong-64-revisited
nintendowire.com/news/2024/11/18/donkey-kong-64s-composer-releases-a-new-version-of-the-famous-dk-rap/
x.com/NinWire/status/1858570871515791436

 


31. Glover w 2025


Firma Piko Interactibe nie próżnuje i korzysta ile może z zakupionych w 2022 roku praw autorskich do marki Glover. Który to już raz słyszymy o tej sympatycznej rękawiczce? Tytuł jest dobrze znany, a my dostaniemy solidna gre logiczno zrecznosciowa. Na 30 poziomach podzielonych na 6 swiatow sprawdzimy zwinnosc naszych paluszkow. I to doslownie. Poza tym w odnowionej wersji bedziemy mogli zajrzec do galerii w której będą dostepne wszystkie grafiki koncepcyjne związane z ówczesnym rozwojem tytułu. Tytuł dostanie wydanie na każdą dostępną platformę: PS5|4, Xbox One, Xbox Series S|X, Nintendo Switch.

Źródło:
defaultdnb.github.io/ReCollect64/blog.html#top
en.m.wikipedia.org/wiki/Glover_(video_game)

 


Podsumowanie


To już wszystkie nowinki. Ale za każdym razem pisząc N64 newsy utwierdzam się w przekonaniu, że obecnie mamy najlepszy okres dla miłośników Nintendo 64. A przecież niedlugo juz 30 lecue premiery tej konsoli…

W tym miesiącu to tyle z nowinek o Nintendo 64. Jednak z informacji, które żywo mogą dotykać świata retro nie sposób wspomnieć chociażby o tym co dzieje się wokoło Internet Archive. Batalia sądowa w USA i ataki hackerów sprawiły, że strona byłka przez kilka dni zablokowana. To wszystko skutkowało brakiem dostępu do materiałów, skanów czasopism , reomhacków, itp któe to byly niedostępne. Scena retro i nisza jaką jest Nintendo 64 często nie pozostawia po sobie zbyt wielu śladów w internecie. Szukając czasami informacji o działanosci serwisów, romhackach, które kiedyś powstały, czasami odnajduję białe plamy. Coś co jest dzisiaj aktualne i budzi zainteresowanie, za rok czy dwa bezpowrotnie znika i nikt nawet nie pamięta jak było. Dlatego też idea opisywania wydarzeń i zapisywania tego co aktualnie dzieje się na scenie Nintendo 64 przyświeca mi przy tworzeniu tych retro nowinek.

@ Valoo

 


Poprzednie wpisy z serii N64 news:

01 # styczeń-czerwiec 2024 | adres |