Po ponad 20 latach od zakończenia produkcji konsoli Nintendo 64, na ten sprzęt trafia nowa nielicencjonowana gra. Może nie pokazuje wszystkich możliwości tego sprzętu, ale udowadnia, że nadal jest sens tworzyć nowe tytuły na tą platformę. Xeno Crisis to jedna z trzech do tej pory masowo i oficjalnie wydanych (ale nielicencjonowanych) gier. Dwa pierwsze tytuły to 40 Winks oraz Big2Small. Trzeci tytuł to omawiany niżej Xeno Crisis wyprodukowany przez niezależne studio Bitmap Bureau. Jest to dwuwymiarowa i utrzymana w pixelartowej stylistyce strzelanina w stylu retro z widokiem z góry.
Historia tej gry zaczęła się od zbiórki na serwisie Kickstarter. Xeno Crisis było projektowane z myślą o konsoli SEGA Mega Drive, aby w dalszej przyszłości otrzymać porty na Dreamcasta i Neo Geo, a ostatecznie na współczesne platformy takie jak PlayStation 4, Switch, Xbox One, Dreamcast, Mega Drive i PS Vita. A także na Nintendo 64.
(zdjęcie pochodzi z oficjalnej strony shop.bitmapbureau.com)
Po uruchomieniu gry wita nas pixelartowa ładna grafika, której styl i poziom obserwujemy w całej grze. Do wyboru otrzymujemy dwa tryby trudności, opcjonalnie tryb kooperacji i START! Zaczynamy grę jako żołnierz, a naszym zadaniem jest odeprzeć atak kosmitów, którzy nacierają na nas ze wszystkich stron. Poruszamy się po pomieszczeniach, które zajmują cały ekran, a gdy wybijemy w danym miejscu wszystkie potwory to otwierają się drzwi do kolejnego i tam zaczyna się wszystko na nowo. Rozkład pomieszczeń i przejść między nimi jest generowany losowo, tak więc za każdym razem będzie on miał inny plan.
W dłoń dostajemy broń, którą można w trakcie rozgrywki ulepszać. Także wraz z postępem gry wzmocnimy naszą postać o dodatkowe atrybuty. Ale mimo to gra nie jest łatwa. Ograniczona ilość amunicji, falami atakujące nas potwory i tylko 3 możliwości kontynuacji sprawiają, że nie jest łatwo przebrnąć przez 7 przygotowanych przez autorów poziomów. Oczywiście na końcu każdego poziomu jest boss, którego trzeba przykładnie zatłuc.
Podsumowując gra Xeno Crysis oferuje następującą zawartość:
• Dwa poziomy trudności
• Siedem różnych poziomów generowanych proceduralnie
• Arsenał 10 broni
• Ponad 40 typów wrogów
• Wsparcie dla RumblePak
• Obsługa kart pamięci
• Wszystkie wersje zawierają menu wyboru języka: angielski, francuski, włoski, niemiecki, hiszpański, brazylijski portugalski, holenderski i japoński
Ogólnie gameplay jest soczysty, grafika naprawdę ładna, a proceduralnie generowane poziomy to coś czego nie było na tej 64 bitowej konsoli. Tytuł stworzony nie do końca z myślą o konsoli Nintendo 64, ale takich gier bardzo brakuje w bibliotece tego sprzętu.
@ Valoo