Resident Evil Zero (prototyp nigdy nie wydany)

Pomimo 20 lat za nami, nadal wiele prototypowych wersji gier na Nintendo 64 nie wyszło zza zamkniętych drzwi. Jedną z takich poszukiwanych i nadal nie udostępnionych jest prototypowa wersja gry Resident Evil Zero.

W studio Capcom pomysł na prequel RE pojawił się za sprawą ogłoszenia premiery urządzenia peryferyjnego 64DD dla Nintendo 64 w 1995 roku. Prace nad grą Resident Evil Zero rozpoczęły się w 1998 roku. Miał to być pierwszy tytuł z serii Resident Evil, który pojawi się wyłącznie na Nintendo 64.

Resident Evil Zero na Nintendo 64 został zaprojektowany tak, aby wykorzystać unikalne cechy i mocne strony konsoli, a mianowicie brak czasów ładowania, które mocno spowalniały rozgrywkę na systemach opartych na dyskach optycznych, tak jak w przypadku PlayStation. Twórcy wierzyli, że nośniki oparte na kartridżach Nintendo 64 będą skuteczniejsze w obsłudze szybkich zmian pomiędzy partnerami w trakcie gry.

Ponadto Resident Evil Zero zaprojektowano tak, aby był trudniejszy niż jego poprzednicy, usuwając pudełka z przedmiotami. Także chcąc uczynić walki z zombie jeden na jednego bardziej intensywnymi, Capcom eksperymentował z różnymi reakcjami po strzale i umożliwieniem graczowi kontrataku po ugryzieniu. Prototyp wspierał także lokalną zabawę kooperacyjną. Według doniesień Resident Evil Zero miał mieć atmosferę bliską pierwszej części Resident Evil, skupiając się bardziej na budowaniu napięcia i strachu niż na bardziej zorientowanej na akcję rozgrywce z  Resident Evil 2.

W trakcie prac nad grą oficjalnie zaprezentowano grywalną wersję demonstracyjną na Tokyo Game Show w 2000 roku. Wersja ta planowana była na rozszerzoną wersję Nintendo 64 czyli 64DD. Jednak słaba sprzedaż 64DD, które nie wyszło poza Japonię i świadomość, że objętość gry Resident Evil Zero nie uda zmieścić się na jednym kartridżu sprawiły, że rozwój gry zaczął zwalniać. A następnie została przeniesiona na konsolę kolejnej generacji. Ostatecznie Resident Evil Zero został wydany na Nintendo GameCube w 2002 roku w USA i JAP, a w 2003 roku dotarł do Europy.

Kolejne reedycje wydano w grudniu 2008 roku na Wii (Japonia 2008, Europa 2010) wraz z Resident Evil. Port tej gry wydany w ramach Resident Evil Archives: Resident Evil Zero jest prawie identyczny, ale zawiera system sterowania obsługujący pilota Wii i kontroler GameCube.

Następnie wydano wersję HD na PC, PlayStation 3 i 4 oraz Xbox w 2016 roku. To właśnie w ramach jej promocji w 2015 roku firma Capcom przedstawiła na filmie zmiany jakie zaszły od etapu wersji prototypowej aż do teraz. Dzięki temu mogliśmy obejrzeć i porównać wersję prototypową RE Zero z Nintendo 64 z ostateczną wersją gry na GameCube.

Ostatni remaster tej gry wydano w 2019 roku na Nintendo Switch. Prototyp gry z Nintendo 64 nadal pozostaje niedostępny.

@ Valoo

 


Wpis opracowany na podstawie


1. https://www.unseen64.net/2008/04/04/resident-evil-zero/
2. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Resident_Evil_Zero
3. https://www.giantbomb.com/resident-evil-zero/3030-10247/forums/footage-of-re0s-original-n64-prototype-version-rel-1775413/
4. https://residentevil.fandom.com/wiki/Resident_Evil_0


Filmy przedstawiające grywalny prototyp






Powyższy film pochodzi z roku 2000 z prezentacji na E3.


Film promocyjny z 2016 roku z okazji wersji HD na PC, PlayStation 3 i 4 oraz Xbox.