Mario Builder 64

Ponad 20 lat od premiery gry Super Mario 64 (rok 1996 w Japonii) otrzymujemy nieoficjalny edytor poziomów. Można powiedzieć, że nareszcie…!

Do tej pory chcąc stworzyć swój poziom do gry Super Mario 64 musieliśmy zainstalować kilka programów i mozolnie „bawić” się w modyfikowanie oryginalnego tytułu. Teraz dostajemy do ręki proste narzędzie jakim jest Mario Builder 64. Stworzona przez Rovertronic i Arthurtilly modyfikacja oryginalnej gry, przekształca ją w pełnoprawny, bogaty w funkcje edytor. Dzięki temu postępujemy podobnie jak przy innych hackach i moddach, czyli wgrywamy łatkę do romu i już. Możemy zacząć tworzyć. Modyfikacja ta jest przystępna i intuicyjna w obsłudze, a tworzenie poziomów w Super Mario 64 nigdy nie było łatwiejsze. To jest niczym Super Mario Maker ze Switcha.

Co mamy więc w środku. Po uruchomieniu edytora otrzymujemy kilka opcji wyboru scenerii etapu oraz ustalić możemy rozmiar planszy. Wśród dostępnych typów scenerii mamy plansze trawiastą, śnieżną, podwodną oraz pustynie i lawę. Zaś rozmiary plansz są dostępne 3. Jeszcze tylko nadajemy nazwę naszej planszy i przechodzimy już do etapu kreowania świata.

Poza opcjami wyboru etapu, główne menu dysponuje małym tutorialem oraz całą listą autorów biorących udział w tworzeniu tego projektu (patrz na samym dole strony).

Poruszamy kursorem, którym jest kwadrat z bloczkiem lub przedmiotem który chcemy wstawić. Na dole ekranu widnieje lista z której wybieramy element planszy, który chcemy aktualnie dodać. Może to być bloczek albo przedmiot lub przeciwnik. Łącznie edytor zawiera kilka różnych elementów takich jak:
– 12 bloków
– 7 przedmiotów do zbierania takie jak monety i gwiazdki
– 16 obiektów będących albo przeszkodami albo przełącznikami
– 34 typy wrogów w tym 3 bossów
– 1 NPC (biegający koopa)

Jest tego całkiem sporo. Do tego dochodzą opcję edycji tematu planszy, które w głównym menu nie były dostępne. I tak możemy umieścić etap w zamku Peach lub innych planszach znanych z oryginalnej gry. Także możemy zmienić widok nieba oraz dodać deszcz lub śnieg. Możliwości jest naprawdę sporo i za pomocą prostego kliknięcia możemy wprowadzać bardzo dużo modyfikacji. Także ścieżka dźwiękowa podlega modyfikacji.

Dodatkowym atutem tego projektu jest możliwość dzielenia się stworzonymi projektami. Co już teraz zaowocowało wysypem przeróżnych modów dostępnych do pobrania.

Podsumowując, modyfikacja ta jest o tyle szczególna, że pozwala prawie każdemu na tworzenie własnych poziomów w grze Super Mario 64. A na dodatek działa na oryginalnym sprzęcie, a stworzonymi projektami możemy podzielić się w internecie. Gorąco polecam sprawdzić samemu.


Notka techniczna
Autorzy: Rovertronic i Arthurtilly
Data wydania 18 maja 2024
Plik do pobrania Mario Builder 64 v1.0.0. Ważne, żeby zastosować łatkę do Super Mario 64 ROM o nazwie Super Mario 64 (U) [!].z64


Credits

  • ArcticJaguar725: Most audio configuration and layout changes, colored ia4 text, floombas, various bugfixes, and more
  • CowQuack: Adjustable skybox sizes, area-specific skybox function
  • thecozies: Water surface types, general maintenance, and time
  • MrComit: General use object defines, JUMP_KICK_FIX
  • aglab2: Bugfixes (particularly puppycam), refactor stuff
  • someone2639: math.s and crash screen disam, stack trace, map packing, shiftable segments 2, S2DEX engine
  • Arthurtilly: Platform Displacement 2
  • Fazana: PuppyLib, ucode swapping, audio load time optimisations (with Arctic), general hacker qol improvements, visual debug
  • Reonu: Starting the project/repo, widescreen, reonucam, various defines for hacker QoL
  • JoshDuMan: Decomp guy, general assistance
  • Arceveti: Silhouette, shadow optimisation, better hanging, breath meter, 4 controller support
  • axollyon: Console testing, bugfixes, idea-guying, and had a hand in silhouettes
  • Wiseguy: World scale reimplementation, silhouette, graph node optimisations, instant input patch, cake screen fix, segmented code support, and various optimizations/fixes
  • Kaze: Graph node optimisations, automatic optimal collision distance
  • Pyro Jay: Texture improvements, repo banner art, some QoL stuff
  • CrashOveride: creating the ultrasm64 repo
  • falcobuster: Original coordinate overflow fix (world scale), ASM version of extended bounds, emulator detector
  • anonymous_moose: porting falco’s extended bounds to decomp
  • tuxlovesyou: LOAD_MIO0_TEXTURE macro and moral support
  • devwizard: the PJ64 pre-v3.0 detection part of the emulator detector

Źródło:
-rentry.co/mb64-setup-guide
-romhacking.com/hack/mario-builder-64
-x.com/Rovertronic/status/1792208591442825268
-youtube.com/watch?v=_rLfN417vJs