Co się stało z Nintendo 64

W dniu 1 marca 2023 roku minęło już 26 lat od premiery Nintendo 64 w Europie [1] [2] i 27 lat od premiery w Japonii i USA. Od tamtego czasu, a także od czasu zakończenia produkcji tej konsoli w 2002 roku, możemy obserwować powrót zainteresowania tym sprzętem jakiego do tej pory nie było.

Czy w temacie 26-letniego sprzętu może dziać się dzisiaj coś ciekawego? A może nowego??? Tak! I to sporo… zapraszam do przeglądu aktualnych nowości w tematyce dotyczącej konsoli Nintendo 64. [*] Początki powrotu znacznego zainteresowania pierwszymi grami wykorzystującymi grafikę 3D na konsolach Nintendo można dopatrywać się już za czasów Wii U, gdzie na dość dobrej i nadal dostępnej platformie Virtual Console udostępniono za niewielką opłatą  gry z konsoli Nintendo 64. Za 40 zł zaopatrzymy się w pojedynczą grę którą możemy dodatkowo zapisać na dysku zewnętrznym i otworzyć na innej konsoli Wii U. Ale to dopiero w czasie rosnącej popularności konsoli Switch, odezwały się głosy sentymentu za tym 26-letnim sprzętem. Wspomnę tylko o zamieszczonych ostatnio grach z Nintedno 64 w ramach abonamentu Nintendo Switch Online. Żeby tego było w ramach tego abonamentuotrzymujemy także gry, które nie były wcześniej dostępne oraz tytuły, któych prawa autorskie pozostają w dyspozycji firmy Microsoft, a który to udziela na ich dystrybucję licencji [3]. Poza tym niedawno wydana została składanka Super Mario 3D All-Stars z grą Super Mario 64, która cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem uzyskując wynik ponad 5 mln sprzedanych egzemplarzy [4]. Niezły wynik jak na kompilację 20-letnich gier.


Nintendo Switch Online i Rare Replay


Najnowsza konsola Nintendo Switch stała się idealnym domem dla starych gier i ich odświeżonych wersji. Jest niczym GOG.pl dla miłośników staroci. Jaki więc lepszy byłby sprzęt, żeby przypomnieć światu o kilku świetnych grach z Nintendo 64. Nieustannie słychać o wydawaniu lekko odświeżonych gier na Switch’a takich jak DOOM 64, Turok: Dinosaur Hunter i Turok 2: Seeds of Evil, Star Wars: Episode I Racer czy ostatnio wydany Shadow Man. W tym temacie prym wiedzie Nightdive Studios, które przywraca do szerokiego i łatwego dostępu te stare gry. [5] Zaś zachowanie pierwowzoru z kilkoma ulepszeniami zachęca po sięgniecie „jeszcze raz” po dawno ograne tytuły.

Biblioteka gier z Nintendo 64 dostępna na najnowszej konsoli Switch jest coraz bardziej obszerna. [6] Poza ciągle rozszerzaną ofertą gier w ramach abonamentu Nintendo Switch Online na rynku pojawiły się wersje pudełkowe kilku gier. Niestety wydane w ograniczonym nakładzie lub w określonym czasie, co przełożyło się na wygórowane ceny. Niemniej bardzo mnie cieszą te wydania fizyczne.

Poniżej krótkie zestawienie dostępnych gier:

• Turok: Dinosaur Hunter
• Turok 2: Seeds of Evil
• Star Wars: Episode I Racer
• DOOM 64
• Super Mario 64 w składance Super Mario 3D All Stars
• Shadow Man
• Quake

Poza tym warto pamiętać o świetnej składance gier firmy Rare zatytułowanej Rare Replay, która między innymi zawiera wiele tytułów tego studia wydanych na Nintendo 64. [7] Jest to kompilacja 30 gier wideo wydana w 2015 roku z okazji 30-lecia firmy Rare. Ukazała się tylko na Xbox.


Nowe gry na Nintendo 64


Wiele wydawnictw decyduje się na przypomnienie graczom starych tytułów i ich odświeżanie poprzez wydawanie na współczesnych sprzętach. Ale poza tym mamy dostępne na rynku dwa nowe tytuły, które zostały napisane od nowa i uruchomienie ich jest możliwe na oryginalnej konsoli. Mowa oczywiście o tytułach sprzedawanych masowo i drogą oficjalną. W przeciwieństwie do małych gier pisanych przez amatorów lub moddów wydawanych nieoficjalnie na kartridżach, o których wspominać będę w kolejnych akapitach nieco dalej.

40 Winks

W ostatnim czasie zostaliśmy uraczeni grą 40 Winks, która była kiedyś w planach wydawniczych na Nintendo 64 , ale nie doszło do realizacji. Firmie Piko Interactive udało się nabyć prawa do tej produkcji ukończyć prace nad przerwanym projektem, a następnie dzięki zbiórce na Kickstarter, wydać grę tak jak to pierwotnie było w planach. 40 Winks to platformówka, która miała być wydana na Nintendo 64 w  1998  roku przez GT Interactive. Gorąco także liczę, że podobnie stanie się z prawie gotową grą Glover 2, która jest prawie grywalnym ostatecznym produktem. [8,9,10]

Small2Big

Drugą grą, która ukazała się w ostatnim czasie jest Small2Big. Jest to tytuł homebrew oryginalnie przygotowany na  Game Boy i Game Boy Color. Jednak wydany został także w wersji na nośniku dla Nintendo 64 oraz Dreamcast. Jest to przygodowa gra logiczna, w której zadaniem jest doprowadzić zwierzęta do odpowiedniego celu jakim jest właściwy rodzaj jedzenia. Każde zwierzę ma unikalne cechy, które pomogą w podróży i pokonywaniu przeszkód. Na przykład mysz Melanie może zmieścić się w mysiej dziurze, a koza Gisele jako jedyna może zjadać krzaki blokujące drogę. Ponieważ gra pisana była pierwotnie na Game Boy to nie mamy co oczekiwać, że będzie tytułem na miarę 64 bitowego sprzętu. Autorem jest John Roo tworzący jednoosobowe studio Retro Room Games. [11] Więcej na jej temat napisałem w oddzielnym wpisie.

Innym zaś zjawiskiem, które jest ewenementem i nie zrozumiałym dla mnie posunięciem to wydanie gier, które są aktualnie dostępne na Nintendo 64 jeszcze raz jako nowe wydania. Nowy kartridż z grą na Nintendo 64 potrafi kosztować kilka razy więcej niż oryginalny widywany powszechnie na aukcjach w internecie. W takiej polityce specjalizuje się Limited Run Games. [12] Czy ktoś to kupuje? Po co? Nie rozumiem bo wolę kupić oryginalne wydanie.


Moddy/hacki – prawie nowe gry


Jeżeli mało Wam jest odświeżonych wydań gier na Switch oraz zupełnie nowych gier na Nintendo 64 to koniecznie zajrzyjcie co się wyrabia w scenie modderów.

moddy i hacki

W ostatnich latach powstało kilka świetnych pełnoprawnych moddów, które realnie są nowymi wersjami znanych gier. Najwięcej ich jest oczywiście na bazie Super Mario 64 [13]. Ale też takie gry jak The Legend of Zelda, Banjo-Kazooie, Mario Kart 64, Super Smash Bros [14] i Paper Mario, maja kilka dużych modów, które śmiało można zaliczyć do pełnoprawnych produkcji. Ich jakość często jest na tyle dobra, że dostajemy praktycznie zupełnie NOWE gry.

Polecam zajrzeć na stronę romhacking.net gdzie zebrano ich całkiem sporo. A także tutaj gdzie zrobiłem zestawienie moddów gry Banjo-Kazooie.

Nowe gry pisanie od podstaw

Obok sceny modderów, prężnie powstaje scena ludzi piszących gry od podstaw na Nintendo 64. Warto wspomnieć o zakończonej już drugiej edycji N64brew Game Jam 2022, która zaowocowała pełnoprawnymi i grywalnymi tytułami. Są to małe projekty, ale widać w nich ogromny potencjał i już nie mogę się doczekać co zobaczymy za kilka lat. [15]

Tłumaczenia na język polski

Warto także wspomnieć o udziale naszych rodzimych modderów, którzy przyczyni się do przetłumaczenia kilku bardziej znanych gier na nasz język. Tutaj co prawda pula gier powiększa się wolniej, ale gier przetłumaczonych w pełni na język polski mamy przynajmniej 5. Polecam zapoznać się z zestawieniem  dostępnych tłumaczeń, które znajdziecie tutaj. [16]

Nieoficjalne moddy na kartridżach

Zainteresowanie tymi najlepszymi moddami gier jest na tyle duże, że znajdą się nawet osoby chętne kupić taki mod w formie fizycznego nośnika. Z tego co mi wiadomo, to praktyki takie są prowadzone poza zgodą samych nieświadomych autorów modyfikacji. Pierwszy przykład z brzegu gdzie możemy zaopatrzyć się w takie nieoficjalnie produkowane kartridże to strona etsy.com

Ale nie tylko kartridże są sprzedawane jako reprodukcje zawierające moddy do gier. To samo tyczy się pudełek, gdzie taka firma jak Retro Games Remastered sprzedaje całkiem ładnie zaprojektowane własne adaptacje pudełek do gier popularnych moddów gier na Nintendo 64. [17]


Anulowane gry


Wiele gier będących w planach wydawniczych na Nintendo 64 nigdy nie ujrzało półek sklepowych. O tych co bardziej głośnych tytułach możemy poczytać w starych magazynach gdzie zapowiadano i publikowano wstępne screeenshoty. W przypadku niektórych gier udało się nawet odzyskać lub odnaleźć grywalne wersje beta niedokończonych gier. Najczęściej były one zapisane na tak zwanych kartridżach deweloperskich. Dużym źródłem wiedzy w tym temacie jest Forest of Illusion oraz na stronie Hidden Palace. [18,19]

Z każdym rokiem coraz bardziej powiększa się pula gier, które odzyskano z nośników (gier nie wydanych) developerskich kartridży. Ostatnio głośno było o nieudostępnieniu grywalnej wersji Dinosaur Planet, które później znane było jako Star Fox Adventure i ostatecznie ukazało się na Gamecube. [20] Poza tym dostępnych jest kilka pozycji prawie gotowych takich jak Glover 2.


Ever Drive 64


Ceny oryginalnych kartridży co roku wzrastają. Jeżeli więc ktoś nie chce grać na emulatorze to pozostaje jeszcze rozwiązanie polegające na odtwarzaniu rom’ów gier na przygotowanym specjalnie kartridżu. Jest on wstanie pomieścić całą bibliotekę gier na Nintendo 64 oraz liczne mody do gier czy też pliki z wersjami beta nigdy nie wydanych gier. A wszystko działa jakby było oryginalne, bo używana jest do tego oryginalna konsola. Jedynie nośnik gier jest spreparowany. Cena za taką przyjemność to niestety wydatek od 300 zł w górę zależnie od jakości takiego urządzenia. Ale to i tak minimalnie mało w porównaniu do ceny, którą musielibyśmy wydać za oryginalne kartridże. Tak więc jest to rozsądne rozwiązanie dla miłośników grania na oryginalnym sprzęcie za niewielkie pieniądze.

W tym kontekście mało zrozumiałe jest sprzedawanie na zagranicznych stronach kartridży zawierających tylko pojedynczy mod do gry. Wyglądają na kiepskiej jakości podróbki, a kosztują zawrotne kwoty. Nie wiem jaka jest jakość działania takich kartridży, bo żadnego nie posiadam, ale można się domyślać…


Emulatorowe „Eldorado”


Emulatory mają się coraz lepiej. Pamiętam jak na początku wieku gdzieś w okolicy 2005 roku ogrywałem prawie, że pół biblioteki gier z Nintendo 64 dzięki takim emulatorom jak Project 64. Niestety te gry na moim sprzęcie bardzo słabo działały. Spowolnienia animacji, zawieszanie się, brak dźwięku i inne bugi to była codzienność. Wiele tytułów było wtedy zwyczajnie niegrywalnych. Z biegiem lat jednak wiele się zmieniło. Emulator Nintendo 64 płynnie działa nawet na słabym PC i bez problemu można ograć większość gier. Nadal trzeba liczyć się z problemami technicznymi, ale nie są one na tyle poważne, żeby uniemożliwiały granie. Sam przeszedłem Turok 2 na emulatorze oraz zacząłem rozgrywkę w Turok 3. I uważam, że mają one swoje wady i zalety, zaś do wybranych tytułów są wręcz idealne.

Polecam także przeczytać dywagacje repipa na RnG dotyczące zalet i wad emulacji ogólnie.


Nowe kontrolery


Oryginalny kontroler do Nintendo 64 mimo, że cechował się nowatorskimi rozwiązaniami, to jako debiutancka konstrukcja nie uniknęła wad. Dopiero kontrolery na kolejne konsole były znacznie bardziej udane. Nawet Sony które skopiowało pomysł zrealizowało lepiej drugą wersję kontrolera do PlayStation.

Tak więc mimo nowego pomysłu i wprowadzeniem do szerokiej produkcji gałki analogowej pad ten cierpi na słabej jakości gałkę analogowa. Obecnie stare i wysłużone już kontrolery maja gałki z dużym luzem co pogarsza precyzje sterowania. Z tamtych lat mamy także kilka zamienników, ale te są zdecydowanie gorsze od oryginału. Dopiero od niedawna na rynku zaczęły pojawiać się zamienniki będące porównywalnej jakości albo nawet lepsze niż oryginalny kontroler.

Mamy dwie firm, które cieszą się uznaniem. Pierwsza to Retro-Bit, która wydała kontroler Tribute 64 (widoczny po stronie lewej na zdjęciu powyżej) oraz druga firma Retro Fighters, która odpowiada za kontroler Brawler 64 (widoczny po stronie prawej na zdjęciu powyżej).

Tribute 64 firmy Retro-Bit wydaje się najsensowniejszym rozwiązaniem dla osób chcących pograć na nowym padzie, ale pamiętać należy o tym, że nie jest on idealnym odzwierciedleniem oryginału. [21] Osobiście preferuje i na co dzień gram na Tribute 64. Jego zaletą jest fakt, że jest dostępny w wersji z kablem albo bezprzewodowo zarówno z wejściem do oryginalnej konsoli jak i USB. Ale wybór zależy od indywidualnych preferencji. Do tego zestawienia ostatnio doszedł oficjalny kontroler Nintendo 64 dla Switch. Tego jednak nie używałem więc nie mam własnej opinii. Szerzej o tym napisałem tutaj

Nie braknie też padów domowej roboty z wymienioną gałką analogową, która pochodzi od lepszej jakości kontrolera do konsoli Gamecube. Nawet jeden taki zakupiłem i jakościowo jest warty polecenia. Jednak cena często oscyluje w okolicy nowego firmowego kontrolera, a także i dostępność takich domowej roboty modyfikacji może być różna. Można też samemu spróbować swoich możliwości i wymienić taką gałkę analogową na własną rękę.


Muzyka z Nintendo 64


Pomimo skromnej objętości kartridża producenci gier na Nintendo 64 potrafili zamieścić niesamowite ścieżki dźwiękowe. Gdy myślę o stronie audio gier na Nintendo 64 to przychodzi mi do głowy w pierwszej kolejności The Legend of Zelda: Ocarina of Time i muzyka w Forest Temple, a także muzyka z Banjo Kazooie, odgłosy dinozaurów w Turok 2: Seeds of Evil i ryk silników w Star Wars: Episode I Racer. Nawet Msaint napisal o tym ciekawego bloga. Nie dziwi więc fakt, że muzyka z gier nawet tych z Nintendo 64 jest wydawana w formie eleganckich płyt winylowych. Wydano na płycie winylowej muzykę z gry Conker’s Bad Fur Day, Glover, Goldeneye 007 czy też Banjo-Kazooie dostępnych na stronie respawnedrecords.com [22]

Ostatnio ktoś nawet wydal muzykę na kartridżu do Nintendo 64. Remute to niemieckiego pochodzenia artysta tworzący muzykę z gatunku electro pop. W marcu 2022 roku na jednym kartridżu zamieścił album składający się z 15 utworów. [23]


Reverse engineering


Inżynieria wsteczna (przez niektórych nazywana odwrotną) to „analiza gotowego oprogramowania lub urządzenia i próba odpowiedzenia na pytanie jak przebiegał proces jego tworzenia.” Mówiąc prościej jest to proces mający na celu odczytanie od tyłu kodu źródłowego gry, który nie jest widoczny ani dostępny. Dostęp do podstaw na której działa dana gra umożliwi wprowadzenie nieograniczonych zmian i modyfikacji. A także uruchamianie ich bez konieczności posiłkowania się emulatorem. Zapowiada się obiecująco. Modderzy do tej pory odczytali metodą reverse engineering całą grę Super Mario 64 oraz Ocarina of Time. A także są prowadzone zaawansowane prace nad innymi grami. Efekty tych prac można obserwować w modyfikacji wprowadzającej efekt Ray Tracing w Super Mario 64. [24] Jest to symulacja naturalnie odbijających się promieni światła. Efekt robi naprawdę dobre wrażenie nadając głębi i plastyczności znanym poziomom.


Książki i prasa dotycząca Nintendo 64


Nowe kontrolery, adaptery, moddy i wydania gier na kartridżach. Sporo tego, a na rynku takich plastikowych zabawek nie brakuje, tak już w kwestii prasy drukowanej niestety nie mamy takiego bogatego wyboru. Aktualnie na rynku są cztery znane mi publikacje. Na zdjęciu poniżej widoczne moje 3 egzemplarze. Pierwszy z prawej to najlepsze co możemy dostać aktualnie, czyli Nintendo 64 Anthology wydawnictwa Geeks-Line. [25] Pozycję tą gorąco polecam. Następnie po środku jest twór, którego absolutnie odradzam, bo jest bezczelnym przedrukiem z Wikipedii, a potrafi być sprzedawany za kilkukrotnie większe pieniądze niż faktycznie jest warty. I pozycja widoczna na poniższym zdjęciu jako pierwsza z lewej to album LA ENCICLOPEDIA NINTENDO 64 wzorowany na Nintendo 64 Anthology, ale w języku hiszpańskim. Jest mniej bogaty w zawartość, skupia się bardziej na przeglądzie wszystkich gier, ale zawiera także wywiady i publikacje możliwe, że specyficzne dla tego kraju. Trudno mi ocenić nie znając tego języka.

Aktualnie jest jeszcze jedna książka wydana w ostatnim czasie nad którą można się zastanowić. Zatytułowana Nintendo 64 Encyclopedia, a więcej na jej temat przeczytacie na nintendolife.com

Poza tym mamy (NIEOFICJALNY) dostęp do starych czasopism o Nintendo 64 poprzez stronę archive.org


Nowa konsola Nintendo 64


Jako poszukiwacz idealnego złotego środka pomiędzy graniem na oryginalnym sprzęcie godząc się na wszelkie związane z tym niedogodności, a graniem na emulatorze korzystając ze wszelkich jego dobrodziejstw, wypatruje niczym świętego Grala nadchodzącej konsoli Polymega. [26]

Dla mnie osobiście jest to jedna z większych sensacji ostatnich lat w świecie Nintendo 64. Ogólnie jest to urządzenie odtwarzające oryginalne gry ze starych konsol, a w przygotowaniu jest moduł, dzięki któremu uruchomimy oryginalne kartridże z Nintendo 64. Oficjalna nazwa to EM05 Ultra Module Set i jest ona przystawką do głównej konsoli umożliwiająca odczytywanie gier z Nintendo 64. Całość będzie odczytywało oryginalne kartridże, ale w rzeczywistości ten sprzęt będzie emulował gry. Z tym, że autorzy dopracują i dostosują emulacje pod każdy tytuł tak, że bez problemów uruchomimy zdecydowaną większość gier. Czy czekam? Jak diabli! Można składać preordery….już! Cena £75 za moduł. Oczywiście wymagana jest też sama konsola oraz kontroler.

Co ważne to gry odtwarzane będą niezależnie od regionu. Autorzy deklarują kompatybilność sprzętu z 90% tytułów, ale nieustannie będą dopracowywać oprogramowanie. Urządzenie będzie wspierało gry wykorzystujące Memory Pak, Rumble Pak oraz Expansion Pak. Premiera to początek 2023 roku

Ciekawostką jest francuska strona w internecie, na której dostępne są w sprzedaży różnorodne wersje „nowych” konsol Nintendo 64. [27] Ciekaw jestem jak to działa, chociaż znają życie nie oczekuję zbyt wiele. Produkty tego sklepu można przejrzeć na ich stronie jeudanslaboite.fr


Różne zabawki


Nie brakuje miłośników konsoli Nintendo 64 i wszystkiego co z nią związane. Nie pozostaje to niezauważone przez producentów wszelakich zabawek, figurek i okołogrowych przedmiotów. Pomimo upływu ponad 20 lat nadal plastik przypomina o istnieniu tego sprzętu.

Także otrzymujemy sporo przeróżnych figurek z gier z tego sprzętu, nie tylko z serii Amiibo, ale także innych firm, które otrzymały na to licencje.


Ceny w góre…!


Śledząc nawet te nasze rodzime duże portale aukcyjne widać, że gry zwłaszcza te w pudełku cieszą się większym zainteresowaniem. Pojawia się ich coraz więcej niż kiedyś i widać, że jest ich spory ruch. Nie są to aukcje, które wiszą miesiącami. Ciągle jest coś nowego. Zainteresowanie rośnie, ale i też z każdym rokiem rosną ceny. Sprzęt się starzeje, a wartość gier czy pudełek w dobrym stanie rośnie. Ale to co zadziało się z powodu inflacji w ostatnim roku to szok! Gry które kupowałem nawet za 150 zł potrafią teraz kosztować 300 lub nawet 500 zł. Ceny oszalały. Ciesze się, że mam większość gier. Ale to mnie przeraża, bo kiedyś było to hobby dla miłośników, a teraz ktoś chce bezczelnie windować ceny w górę niezależnie od realnej wartości produktu. Ceny gier idą tak bardzo w górę, że czasem lepiej uruchomić emulator.


Podsumowanie


Mam nadzieje, że udało mi się przybliżyć ważniejsze aspekty dotyczące aktualnej sytuacji Nintendo 64. Jak widać po tym krótkim przeglądzie, sporo dzieje się w małym światku gier Nintendo 64, a miłośników tego sprzętu nadal nie braknie.

@ Valoo


[*] Wpis ten planowałem znacznie wcześniej opublikować, ale ponieważ jego pisanie nieustannie mnie się rozwlekało w czasie, wypadło ostatecznie na okres marca, który to jest miesiącem premiery tej konsoli w Europie. Rocznica 26 nie jest co prawda żadną okrągłą okazją, ale zawsze okazją, żeby spojrzeć na ten temat z dzisiejszej perspektywy. Mam nadzieję, że będzie on pomocny dla osób zainteresowanych tematem i posłuży jako spis tematów, które są gorące i aktualnie podejmowane w kontekście konsoli Nintendo 64.


Bibliografia

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64

[3] https://www.nintendoswitch.pl/banjo-kazooie-od-jutra-dostepne-dla-subskrybentow-nintendo-switch-online-expansion-pack/

[4] https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2020/201105_4e.pdf

[5] https://www.nightdivestudios.com/games/

[6] https://www.nintendolife.com/guides/every-nintendo-switch-online-n64-game-ranked

[7] https://www.xbox.com/pl-PL/games/store/rare-replay/C22T53SQ7FLM

[8] https://retrofighters.com/our-collection/40-winks-nintendo-64/

[9] https://www.pikointeractive.com/

[10] https://www.kickstarter.com/projects/retrogames/40-winks-a-new-nintendo-64-game

[11] https://theretroroomgames.com/products/big2small-presales

[12] https://limitedrungames.com/products/star-wars-shadows-of-the-empire-n64-premium-edition

[13] https://mario64hacks.fandom.com/wiki/Return_to_Yoshi%27s_Island_64

[14] https://n64squid.com/smash-remix/

[15] https://n64squid.com/homebrew/competitions/n64brew-game-jam-2022/

[16] https://nintendo64.pl/index.php/gry-w-j-polskim-na-nintendo-64-2/

[17] https://www.retrogamesremastered.com/

[18] https://forestillusion.com/

[19] https://hiddenpalace.org/Prototypes_by_system/Nintendo_64

[20] https://www.nintendolife.com/news/2021/02/rares_cancelled_n64_project_dinosaur_planet_has_been_leaked_online

[21] http://retro-bit.com/tribute64/

[22] https://respawnedrecords.com/collections/vinyl-releases

[23] https://gamerant.com/music-artist-releases-full-album-n64-cartridge/

[24] https://www.pcgamesn.com/emulation/super-mario-64-ray-tracing

[25] https://www.geeksline-publishing.com/our-books/34-anthology-64-classic-edition-9782380170108.html

[26] https://strefapsx.pl/recenzja-konsoli-polymega/

[27] https://jeudanslaboite.fr/categorie-produit/nintendo/nintendo-64-console/