Konsola Nintendo 64 zawsze była dla mnie synonimem gier platformówkowych. Jednak nigdy mnie się nie kojarzyła ze sprzętem gdzie można byłoby zagrać w dobre wyścigi samochodowe. Mam tutaj na myśli bardziej realistyczny model jazdy aniżeli arcadowe tytuły. Ponieważ mówiąc o wyścigach nie sposób wymienić naprawdę bardzo dobrych tytułów jak F-Zero X, Wave Race 64, Star Wars Episode I Racer, Mario Kart 64 czy Diddy Kong Racing. Ja jednak postanowiłem przyjrzeć się typowo samochodowym wyścigom, których odpowiednikami mogłyby być Ridger Racer, Colin Mc Rea, Motorhead czy inne zbliżone do realistycznych wyścigów tytuły.
Przeglądając listę tytułów i opierając się na chociażby takich książkach jak „The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64” oraz „Nintendo 64 Anthology” czy najłatwiej sięgając do filmów na YouTube, wymienić można następujące gry przedstawione poniżej. Korzystając z dobrodziejstw Evercad64 po kolei uruchamiałem każdy tytuł, żeby ocenić sterowanie i fizykę jazdy. I tak naprawdę to wystarczyło, żeby na tak zwany pierwszy rzut oka ocenić czy dany tytuł jest tym czego szukam. Moje opinie oczywiście są absolutnie subiektywne i nawet nie próbowałem wcielać się w rolę obiektywnego recenzenta. Po prostu chcę napisać co mnie przypadło do gustu i dlaczego. A może i dla kogoś te moje opinie będą pomocne
Aero guage
To są mocno arcadowe wyścigi, więc z definicji nie brałem ich pod uwagę, ale sprawdziłem je mimo wszystko. To co bardzo mnie uderzyło to chyba jedno z najlepszych i najfajniej wyglądających menu. To świetnie zaprojektowany wizualnie futurecer. Bolidy są masywne i bogate w szczegóły, a trasy świetnie wykonane. Jest jedno ale… sterowanie. Bolidem poruszamy się zarówno w poziomie jak i w pionie. Trudno powiedzieć czy sterujemy samolotem czy bolidem jeżdżącym po ziemi. I nie byłoby to nawet złe, gdyby niezbyt przyjazne sterowanie, bowiem pojazd lata momentami po całym ekranie od góry i dołu. A my walczymy, żeby go opanować i nie wypaść z trasy. To psuje całą zabawę.
W skrócie NIE POLECAM.
Cruis’n USA, Cruis’n World i Cruis’n Exotica
W kwestii serii Cruis’n zawsze byłem sceptyczny, mając w pamięci bardzo przeciętnie oceniające ten tytuł recenzje. Jednak postanowiłem dać szansę tej trylogii i nie pożałowałem. Najbardziej przypadła mi do gustu odsłona World będąca drugą wydaną na Nintendo 64. Naprawdę jeździmy po trasach z całego świata. Każda trasa to nie zapętlony odcinek, ale przejazd od punktu A do punktu B. Wygląd i charakter torów odzwierciedla kraje w których zostały one ulokowane. To bardzo miła podróż po wszystkich kontynentach.
W kwestii stylu jazdy to jest on typowo arcadowy, ale w odsłonie World dla mnie styl ten jest najbardziej akceptowalny. Pojazd co prawda wychyla się zbyt żywiołowo, ale jest to do opanowania. A klimat całej produkcji bardzo rekompensuje tę niedogodności.
Odsłona Exotica ma sterowanie zbyt szybkie i szarpane, zaś zbyt duża liczba detali okupiona została pogorszeniem jakości obrazu.
Producenci: Eurocom
Wydawcy: Nintendo
Data wydania w Europie: 25 czerwca 1998 (Cruis’n World)
W skrócie:
• 21 pojazdów (w tym 13 do odblokowania)
• 15 tras
• 9 przeciwników sterowanych przez komputer
Destruction Derby 64
Ciekawe, że z tą grą mam bardzo dobre wspomnienia. To pierwsza gra w pełnym 3D w jaką pamiętam, że grałem. Było to u znajomych, którzy mieli wtedy PC. Był to czas gdy u mnie w domu gościł jedynie Pegazus i ewentualnie odtwarzacz VHS. Tak, więc wrażenia z tej gry były niezwykłe. Grafika i pełne 3D robiły swoje.
W kwestii samej gry w wersji na Nintendo 64 to oczekiwań nie miałem żadnych. Myślałem, że to przeciętny port gry z PC. Pamiętałem tytuł jako samochody, które rozbijały się zderzając nawzajem na wielkiej arenie. Ale uruchomiłem i doznałem ogromnego szoku. Ta gra ma najlepszą fizykę jazdy ze wszystkich samochodowych wyścigów na tej konsoli. Nie spodziewałem się tego zupełnie. Może nie jest to super realistyczny model jazdy, ale względnie pozostaje wierny prawom fizyki, a zarazem jest przystępny i daje sporo radości z samej jazdy. Jeżeli szukasz wyścigów w których chcesz cieszyć się jazdą to POLECAM!
Producent: Looking Glass Studios
Wydawca: THQ
Data premiery: 12 października 1999
W skrócie:
• 8 tras i 24 samochody
• 4 areny
• 11 przeciwników w trakcie wyścigu
GT 64 Champioship Edition
Bardzo udany klimat, celujący w twardy samochodowy japoński styl. Świetne efekty dźwiękowe, licencjonowane auta i modele pojazdów stanowią solidną bazę. Niestety zaprezentowano tutaj najsłabszą fizykę jazdy spośród przytaczanych dzisiaj gier z całego zestawienia. Pojazd tańczy na boki, a przez cały czas jazdy walczymy z opanowaniem samochodu. Można zagrać, pomęczyć się, i nacieszyć wyglądem samochodów. Ale jazda nimi jest mocno utrudniona. Tylko dla cierpliwych zapaleńców.
Producent: Imagineer
Wydawcy: Ocean
Data wydania: 14 kwietnia1998
W skrócie:
• Gra na licencji All-Japan GT Championship, w której występują samochody i kierowcy z All Japan Grand Touring Car Championship z 1997 roku
• W wersji na rynek japoński dodano dwie trasy zlokalizowane w Japonii
• 3 tory w różnych odmianach dające łącznie 12 tras, zlokalizowane w Europie, USA i Japonii
• 14 oficjalnych samochodów na licencji
Rally Challenge 2000
Nigdy wcześniej nie słyszałem o tej grze. Zaś przeczytane opinie w internecie niezbyt zachęcały do tego tytułu. Jednak po sprawdzeniu w praktyce to właśnie ta gra najbardziej przypadła mi do gustu. Warkot silników, piękna grafika i model jazdy jest najbardziej spośród wszystkich gier zbliżony do tego co czuje się grając w Colin McRae Rally 2. Te wszystkie cechy sprawiły, że zakochałem się w tej grze i praktycznie ustawiłem ją na podium. Polecam. Warto chociażby sprawdzić i samemu się przekonać.
Producent: Genki
Wydawca: SouthPeak Games
Xicat Interactive, Inc.
Data premiery: 6 sierpnia 1999 (Japonia) i 30 czerwca 2000 (USA).
W skrócie:
• Tytuł ukazał się tylko na rynku w USA i Japonii. Brak dystrybucji w Europie
• Dostępnych jest 9 tras oraz 9 samochodów na licencji takich jak: Mitsubishi Lancer Evolution IV, Subaru Impreza WRC, Toyota Corolla WRC, Nissan Almera Kit Car, SEAT Córdoba WRC, Škoda Octavia, Volkswagen Golf GTI, Proton Wira, Hyundai Coupe Evo II.
Re-Volt
Małe samochodziki to może nie do końca to o czym myślę w tym zestawieniu. Może nie jest to model jazdy typowy dla wyścigów dużymi samochodami. Ale fizyka jazdy świetnie oddaje to poczucie poruszania się modelami samochodów. Wyszło to autorom wyśmienicie. Na tyle dobrze, że bawiłem się lepiej niż przy niektórych „poważnych” wyścigach.
Należy jednak pamiętać, że to delikatne, wywrotne małe modele. Więc pojazdy często lądują kołami do góry albo robią obroty o 180 stopni. Warto sprawdzić, ale jeżeli szukacie realistycznych wyścigów, to w Re Volt nie znajdziecie.
Producent: Acclaim Studios London
Wydawca: Acclaim Entertainment
Data wydania: 9 marca 1999
W skrócie:
• 28 modeli zdalnie sterowanych samochodów, które są podzielone na pięć klas
• Zawody przeprowadzane są na 14 trasach podzielonych na 4 kategorie
• Trasy można pokonywać w ich lustrzanym odbiciu oraz w przeciwnym kierunku.
Roadsters
Generalnie główną bolączką gier samochodowych na Nintendo 64 jest słaba fizyka jazdy. Próby udawania, że model jazdy jest trudny, a w rzeczywistości samochód na trasie robi co chce niezależnie od naszych poczynań. Taki element skutecznie odstrasza od dalszej gry. Tym bardziej cieszy w grze Roadsters właśnie ten bardzo przystępny model jazdy i uczucie, że samochód trzyma się drogi i robi na drodze to co chcielibyśmy, żeby robił. A z drogi wypadniemy jedynie gdy będziemy bardzo nieostrożnie jechać. I to tylko lub aż tylko główna zaleta tej gry. Tutaj poprostu miło się jeździ. A na dodatek arbitralnie ogłaszam Roadsters najpiękniejszymi wyścigamy na konsoli Nintendo 64.
Nim poczujemy przyjemność z jady, na pierwszy rzut oka gra ta uderza nas wręcz najładniejszą grafiką. Wszystko wygląda olśniewająco. Ta gra nie tylko jest przyjemna w rozgrywce i sterowaniu, ale też jest przyjemna do oglądania. Nie mam pojęcia jakich sztuczek użyto, ale efekt jest świetny. Polecam.
Producent: Titus Interactive
Wydawca: Titus Interactive
Data wydania: 17 grudnia 1999
W skrócie:
• Razem dostępnych jest 34 modele samochodów
• Tylko część samochodów posiada oryginalną licencję, a pozostałe bez licencji podobne są do swoich prawdziwych oryginałów
• W grze do wyboru mamy 8 kierowców i 34 samochody
• W trybie Quick Race możliwy jest wybór kierowcy, samochodu, toru i ustalenie warunków pogodowych, a wyścig odbywa się z 7 innymi graczami sterowanymi przez komputer
Top Gear Overdrive oraz Top Gear Rally 2
Myślę, że krótko powiem tylko NIE. W tych obu grach nie przypadło mi do gustu absolutnie nic. A model jazdy zupełnie odbiega od moich wyobrażeń. W skrócie NIE POLECAM.
World Driver Championship
To wyścigi, które najumiejętniej operują modelem jazdy, płynną animacją i piękną grafiką. Poruszamy się zgrabnie i płynnie, a auto sunie pochłaniając kolejne kilometry asfaltu. Nie skacze jak na karuzeli, ale daje się sobą kierować i przy odrobinie umiejętności nie wypadamy co chwila z trasy jak to w innych wyścigach potrafi mieć miejsce. To gra w której naprawdę jedziemy, trochę lepiej lub gorzej, ale cały czas cieszymy się jazdą. Może to prozaiczne, ale naprawdę w wielu wyścigach na Nintendo 64 zamiast walczyć z trasa to walczymy z samochodem i jego nienaturalną fizyka. Tak więc gdy trafia się taki tytuł jak World Driver Championship i robi wszystko tak jak to powinno wyglądać, to okazuje się być świetnymi wyścigami. Może to nie symulator jazdy na miarę Grand Turismo z PlayStation, bo bliżej mu do arcadowych ścigałek z Sega Saturn, ale po prostu dające mnóstwo przyjemności z jazdy wyścigi samochodowe.
Producent: Boss Game Studios
Wydawca: Midway Games
Data wydania: 15 czerwca 1999 (USA), 5 listopada 1999 (Europa)
W skrócie:
• 30 nielicencjonowanych samochodów
• 10 tras i ich różne wariacje
• Prawie realistyczny model jazdy z 4 punktami ciężkości
• Odrębne odgłosy silnika dla wszystkich samochodów (zarówno dla widoków wewnątrz jak i na zewnątrz samochodu)
Monster Truck Madness 64
To nie są typowe wyścigi w stylu WRC, ale zdecydowanie arcadowym. Wielkie maszyny pędzą po wybojach i podskakują co kilka metrów nad ziemię. Pojazdy jadą jakby przeniesiono je na księżyc, absolutnie nie trzymają się trasy.NIE POLECAM.
Carmageddon 64
Wspominam o tym tytule tylko z obowiązku. To najgorsza gra na tej konsoli. NIE POLECAM.
Podsumowanie
Nie uwzględniłem takich wyścigów jak Micro Machines 64 Turbo, Wave Race 64 czy F-Zero X oraz Mario Kart 64, Diddy Kong Racing czy Lego Racers, Beetle Adventure Racing! oraz Star Wars Episode I: Racer, Mickey’s Speedway USA. Po prostu były one poza zakresem mojego zainteresowania jako zbyt mało samochodowe.
Pominięte tytuły, które absolutnie nie przypadły mi do gustu sterowanie:
- Ridge Racer 64
- Penny Racers
- seria F1
- San Francisco Rush
- Automobili Lamborghini
- California Speed
- Indy Racing 2000
- Multi Racing Championship
- Nascar 99 i 2000
- Off Road Challenge
- Stunt Racer 64
- V-rally:Edition 99
Podsumowując powyższe zestawienie, wśród tytułów, które przypadły mi wyjątkowo do gustu zaliczam:
1. Cruisin World
2. Destruction Derby
3. GT 64 Champioship
4. Rally Challenge 2000
5. Re Volt
6. Roadsted Trophy
7. World Drive Championship
Myślę, że w najbliższym czasie to właśnie przy tych tytułach spędzę najwięcej czasu ścigając się w najlepsze.
@ Valoo
Notka techniczna:
• Opisywane gry dotyczą wersji wydanej na Nintendo 64
• Daty premiery dotyczą wydań w Europie
• Zdjęcia pochodzą z emulatora na PC
• Tytuły ogrywałem na oryginalnym sprzęcie z użyciem pada RetroFighter64
• Gry których nie posiadam uruchamiałem za pomocą Everdrive 64
• Gry które posiadam z tego zestawienia to: Cruis’n World, GT 64 Champioship, Re Volt, World Drive Championship
• Daty premier i nazwy gier pochodzą z książki „The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64” oraz „Nintendo 64 Anthology”