28 marca 2023 roku zaprezentowano pierwszy gameplay ze zbliżającej się najnowszej Zeldy. Czy dla miłośnika Nintendo może być coś bardziej ważnego i ekscytującego? Tak! Właśnie tego samego dnia moje 64 bitowe serduszko zaczęło bić bardzo szybko. Dowiedziałem się, że Tim Stamper umieścił właśnie na swoim Twitterze film z grywalną wersją beta anulowanej gry Twelve Tales: Conker 64 na developerskiej wersji kartridża. [1] Jeżeli jeszcze krew w Was się nie wzburzyła i nie rozumiecie o co mi w ogóle chodzi, to zapraszam dalej do czytania…
Twelve Tales Conker 64 to anulowana wersja gry Conker’s Bad Fur Day. Produkcją zajmowało się studio Rare, a jej pierwsza zapowiedź została ujawniona na targach E3 w 1997 roku. [2] Wspomniany wyżej Tim Stamper to jeden ze współzałożycieli studia Rare [3] (dokładnie to dwaj bracia Tom i Chris Stamper założyli Ultimate Play the Game, które to w 1985 roku zostało przekształcone w Rare) przez co jest bardzo prawdopodobne, że może mieć dostęp do wersji beta tej gry. Jak prześledzimy jego wpisy to znajdziemy kilka wcześniejszych na których pokazuje cały stos pudełek i kartonów wypchanych starym sprzętem. Ciekawe co jeszcze ma do odkrycia i czym mógłby jeszcze bardziej zelektryzować społeczność miłośników historii gier video? Tak czy inaczej, wygląda na to, że robił porządki i odnalazł takie skarby jak wersje beta anulowanej gry Conker 64. Aż trudno uwierzyć, że o tym nie wiedział. Można odnieść raczej wrażenie, że świadomie drażni się i dawkuje wiadomości w skąpych ilościach, żeby z boku obserwować jaką wywoła tym reakcję. Co chce tym osiągnąć? Robi to celowo? Jeżeli chciałby udostępnić ROM z grą dla szerszej publiczności to zrobiłby to już dawno. Zwłaszcza, że jest wiele instytucji zajmujących się odzyskiwaniem obrazu gry z takich kartridży celem ich zabezpieczenia przed utratą w odmętach historii.
Trudno zgadnąć jego intencje, ale jego wpis o wersji beta gry Conker w dniu 29 marca ma aż 13 tysięcy polubień i ponad dwa i pół tysiąca reetwetów. Do dnia 3 kwietnia wpis ten został wyświetlony ponad milion razy. Zaś o tym fakcie wspominają takie serwisy jak Kotaku [4]. A także nasze growe serwisy jak Nintendonews.pl. [5] Bez wątpienia zwrócił uwagę wszystkich miłośników retro.
W czym jednak rzecz, czyli czym w istocie jest gra o którą jest tyle szumu? Twelve Tales: Conker 64 w założeniach jest cukierkowo słodką platformówką, w której kierujemy uroczo wyglądająca parą wiewiórek o imieniu Conker oraz Beri. Główni bohaterowie starają się odzyskać ponad 100 prezentów skradzionych przez złowrogich „Hoodlumów”, a także ocalić swoich porwanych przyjaciół. Na papierze ta gra wygląda jak wiele innych platformówek z tego okresu. Conker i Berri rozkosznie skaczą po gałęziach w Kukułkowej Wiosce, starają się unikać spadających głazów w Kopalniach Popcornu, podróżują w czasie na Pastwisku Wiatraków i ślizgają się po krętych rurach w aktywnym wulkanie. [2] Sam darzę ten niewydany nigdy tytuł sporym sentymentem i jestem podekscytowany myślą, że mógłbym zagrać w wersję beta. Dlaczego jednak tak bardzo się zainteresowałem tytułem w którego nigdy nie grałem. Żeby to zrozumieć trochę przeanalizujmy to co widać na gameplay’u udostępnionym w You Tube. Pierwszy z nich pochodzi z targów gdzie nagrano gameplay z jednego ze stanowisk prezentujących grę. [6]
Drugie nagranie widoczne poniżej do aż 30 minutowy film szeroko prezentujący co nam będzie oferował gotowy tytuł. [7]
Jak mało w której platformówce postać porusza się bardzo płynnie i zgrabnie. Kamera nie szwankuje, a postać wykonuje zgrabnie i efektowne skoki z gałęzi na gałęzie. Gameplay jest bogaty w wiele interakcji z otoczeniem i szybko zagłębiamy się w iluzję tego świata. Skok do wody jak z trampoliny czy widok pod wodą robią bardzo pozytywne wrażenie. Poza tym liczne elementy stroju, które zmieniają się w trakcie podróży. Do tego widoczny fragment rozgrywki z jazdy na beczce, zjazd po linie czy też walka z cyklopem ciskającym piorunami. To wszystko wzbogaca przygodę i nadaje jej atrakcyjności. Fajny jest też patent z przekopywaniem się pod ziemią niczym turbo kret. Pomysłów jest mnóstwo. Jednym z nich tryb kooperacji, który pozwalałby dwóm graczom współpracować w trybie przygodowym. [8] Jak to się sprawdzało realnie dowiedzieć moglibyśmy się tylko samemu grając. Niestety jest to nadal niemożliwe…
Jak na ten czas to mało która platformówka prezentowała się aż tak dobrze. Można odnieść wrażenie, że aż za dobrze. Pytanie czy to działałoby płynnie na produkowanej masowo konsoli czy tylko na deweloperskich stacjach roboczych znacznie wydajniejszych. Jednak gdyby ta gra wyszła w tym okresie co była planowana, to zmiotłaby konkurencję z horyzontu w takim stopniu jak zrobił to Banjo-Kazooie.
Niemniej tak się nie stało… W tamtym okresie, gdy trwały prace nad tą grą, studio Rare miało już kilka bardzo dobrych platformówek w przygotowaniu takich jak Banjo-Kazooie czy Donkey Kong 64. [2] Poza tym rynek był mocno wysycony grami z tego gatunku. Dlatego w trakcie prac nad grą w 1999 roku Rare ujawniło, że zamierzają całkowicie przeprojektować grę ukierunkowując ją na bardziej dorosłego odbiorcę. Tak też powstała kultowa gra Conker’s Bad Fur Day. Osoby, które znają losy tej gry wiedzą, że w czasie premiery przeszła bez większego echa i dopiero po czasie została doceniona i nabrała statusu kultowej. Tak więc widać, że wiewiórka Conker nie ma łatwo. Albo mierzy się z developerskim piekiełkiem gdzie zupełnie ulega przebudowie i zmianie albo jest na tyle specyficzna, że nie trafia w gusta szerokiego odbiorcy.
Od kiedy to dostępne są nagrania przedstawiające gameplay z tej nigdy nie wydanej gry, co jakiś czas wracam w odmęty internetu w poszukiwaniu nowych wiadomości o tej grze. [9] Informacja z pierwszego akapitu wbiła mnie w ziemię i nie pozwala spać. Trzymam kciuki i wierzę, że Tim Stamper udostępni ROM z tej gry, ale także doda coś od siebie ujawniając kolejne tajemnice i nieznane historie kryjące się za tym tytułem. Gorąco czekam na kolejne wiadomości i rozwój wydarzeń.
@ Valoo
Źródło:
[2] https://conker.fandom.com/wiki/Twelve_Tales:_Conker_64
[3] https://pl.wikipedia.org/wiki/Rare
[4] https://www.kotaku.com.au/2023/03/rare-co-founder-keeps-teasing-footage-of-lost-conker-game/amp/
[5] https://nintendonews.pl/wspolzalozyciel-rare-pokazuje-kopie-anulowanej-gry-conker-na-nintendo-64
[7] 30 minutes of Twelve Tales Conker 64
[8] https://www.unseen64.net/2008/04/04/conkers-quest-twelve-tales-unreleased/
[9] Polecam także zajrzeć do książki Video Games You Will Never Play gdzie opisywane są nigdy nie wydane gry między innymi na Nintendo 64.