Przegląd książek o konsoli Nintendo 64

Wydana w roku 1996 konsola Nintendo 64, nie zyskała tak dużej popularności jak jej poprzedniczka SNES, ani konkurencja ze strony Sony. Nintendo 64 sprzedało się w liczbie 32 mln egzemplarzy na całym świecie. Przełożyło się to także na mniejszą bibliotekę gier, która mimo niespełna 400 tytułów (dokładnie 388 licencjonowanych tytułów) zawiera pokaźną liczbę przełomowych gier. Tytuły takie jak Super Mario 64, GoldenEye 007, Mario Kart 64 i The Legend of Zelda: Ocarina of Time przeszło 20 lat temu zrewolucjonizowały sposób w jaki gramy i wyznaczyły kierunek dalszego rozwoju gier video. Jednak na rynku nie znajdujemy zbyt wielu książek poświęconych tej platformie, grom na nią wydanych i historii z nią związanej. Śledząc zapalczywie i maniakalnie wręcz skupując wszystko co jest związane tematycznie z Nintendo 64, uzbierałem aż 6 pozycji które chciałbym poniżej Wam przybliżyć. Nie są to ani dokładne opisy tych książek, ani ich recenzje, ale ogólny przegląd.

Kolejno następujące pozycje to:
1. The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64
2. The Nintendo 64: A Comprehensive Look at the History, Technology and Success of the N64
3. LA ENCICLOPEDIA NINTENDO 64
4. Nintendo 64 Anthology
5. SCREWATTACK’S VIDEO GAME VAULT: BEST OF NINTENDO 64
6. L’Histoire de la Nintendo 64: La plus américaine des consoles japonaises


The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64


Autor: Chris Scullion
Wydawca‎: Pen and Sword White Owl
Język‎: angielski
Oprawa: twarda
Liczba stron: 256
Data publikacji: 14 grudnia 2022
Cena: 142-185 zł / 34 $
Gdzie kupić:
1. https://allegro.pl
2. https://www.libristo.pl
3. https://www.amazon.com

Pierwsza opisywana w tym zestawieniu książka koncentruje się tylko na opisie gier, bez żadnej dodatkowej zawartości w postaci wywiadów czy rozdziałów o samej konsoli jako sprzęcie. Na 256 stronach zostały opisane WSZYSTKIE gry wydane w każdym z regionów świata, takich jak USA, Europa i Japonia. Ponadto oddzielny rozdział poświęcono na opisy gier wydanych wyłącznie w Japonii. Znalazły się tam takie pozycje jak Dobutsu no Mori (znane jako Animal Crossing) oraz Sin & Punishment i wiele mniejszych tytułów. Do tego dołączyły także opisy gier wydanych na dyskach 64DD. W przeciwieństwie do omawianej dalej książki LA ENCICLOPEDIA NINTENDO 64, gdzie podział jest na europejskie i poza europejskie wydania, tutaj autor uwzględnia gry z każdego regionu, pochylając się w stronę czytelnika bez względu na kraj w którym się znajduje.

Autorem książki The N64 Encyclopedia jest Chris Scullion, który to już wcześniej miał okazję przygotować trzy podobne przewodniki dla konsoli NES, SNES i Sega Mega Drive. Nie jest to więc osoba zupełnie przypadkowa, ale mająca za sobą spore doświadczenie. Tamte jednak książki uwzględniały gry wydane tylko w jednym regionie – czyli na rynkach zachodnich. Czwarta książka Sculliona opublikowana w sierpniu 2022 roku obejmuje swym opisem wszystkie gry wydane na rynkach zachodnich, ale także i te wydane wyłącznie na rynek japoński. Było to możliwe dzięki temu, że biblioteka gier na Nintendo 64 jest jednak znacznie mniejsza niż innych konsol, nawet z uwzględnieniem gier typowo japońskich.

Od pierwszego zetknięcia książka cieszy oczy i zmysł dotyku. Twarda okładka, przyjemna i dobrze dobrana szata graficzna oraz schludny i czytelny rozkład tekstu i grafik. Kolory i druk są wyraźne i soczyste, a całość nawet dla samego pooglądania zdjęć warta jest poświęcenia kilku minut. Do tego warto zwrócić uwagę na bardzo ładnie zaprojektowaną tylną okładkę.

W środku każda gra jest opisana pełnym tytułem, rokiem wydania, nazwą studia, wydawcą i symbolem wskazującym regiony, w których została opublikowana. Zabrakło tylko zdjęć pudełek, co jest dość istotne biorąc pod uwagę, że okładki potrafiły mocno się różnić zależnie od regionu. Brak okładek pudełek dla każdego regionu jest tym bardziej widoczny gdy zestawimy tą publikację z książką Geeks-Line Nintendo 64 Anthology. Tam obrazy pudełek pozwalają szybko zorientować się czy gra ukazała się tylko w Japonii czy tylko w USA lub Europie.

Czytając książkę zatytułowaną encyklopedia zdawać by się mogło, że dostaniemy suche fakty i nudne typowo schematyczne opisy. Jest jednak zgoła odmiennie. Autor swobodnie opowiada niczym gawędziarz o każdej z gier, wyłuszczając to co jest najistotniejsze i wyróżnia ją na tle innych. Stara się także zawrzeć kontekst i sytuacje na rynku w momencie premiery gry. Warto sobie na przykład porównać opis gry Extreme G w tej książce oraz w Nintendo 64 Anthology od Geeks-Line. W tej drugiej pozycji autor podaje suche, wręcz encyklopedyczne fakty. Lepiej zaś wypada opis w The N64 Encyclopedia gdzie dowiadujemy się tego co nie tylko istotne, ale przede wszystkim ciekawe. Autor zwraca uwagę na fakt, że gra Extreme G wydana była jeszcze przed premiera F-Zero X, co sprawiało, że w tym gatunku nie było istotnej konkurencji na konsoli Nintendo 64. Widać, że autor autentycznie interesuje się tematem, a nie skopiował znane fakty z innych książek. Także w znacznie lepszym odbiorze pomaga swobodny styl pisania, który jest daleki od suchych encyklopedycznych faktów. Nie uświadczymy opisów w stylu „gra wyścigowa ma tyle tras, a tyle i pojazdów…” itp. Dowiemy się za to znacznie ciekawszych informacji, które teoretycznie są oczywiste, ale nikt głośno ich nie mówi, albo trzeba czytać między wierszami, żeby je samemu wyłapać. To trochę jak wycieczka z przewodnikiem, który opowiada sporo anegdot, zamiast cytować podręcznik.

Do tego warto podkreślić, że autor samodzielnie wykonał zrzuty ekranu dla każdej gry. Bardzo się to ceni, ale czasami prosiłoby się o lepsze lub ciekawsze ujęcia. Ewidentnie widać, że zdjęcia pochodzą z oryginalnego sprzętu, a nie zaś z emulatora.

Czytając kolejne strony widać bardzo swobodny i przystępny styl przy opisach gier w całej książce. I nawet przy przeciętnej znajomości języka można cieszyć się lekkim piórem autora poznając historię konsoli Nintendo 64 poprzez gry, które na niej się ukazywały. Balansuje on dość równomiernie zamieszczając zarówno najważniejsze informacje jak i pewne własne odczucia i wrażenia. Zaś na temat każdej gry ma zawsze do powiedzenia kilka interesujących faktów. Dzięki temu taką encyklopedie czytałem ze znacznie większą przyjemnością niż wyliczanka sztywnych opisów i faktów w książce Nintendo 64 Anthology od wydawnictwa Geeks-Line. Z minusów, które należałoby uwzględnić, można przyczepić się, że zabrakło chociażby wzmianki o grach, które nigdy nie zostały wydane. Ale to już chyba wykracza poza temat tej publikacji.

Cechą charakterystyczną tej książki jest także fakt, że każdy z tytułów jest opisany przez jednego i tego samego autora, dzięki czemu opisane wrażenia to obraz widziany z jednej subiektywnej perspektywy. Redaktor Retro Gamer tak oto określił tą książkę w następujących słowach:

„Chris Scullion’s latest console encyclopedia is possibly his best yet.”

Czytając książkę skupioną tylko na przeglądzie gier można znacznie lepiej poznać bibliotekę tego sprzętu. A nawet odkryć gry o których istnieniu nie było się świadomym. Daje to całościowy wgląd w bibliotekę gier, która mimo wszystko jest dość zróżnicowana. Jeżeli więc zależy Wam nam na pozycji, która skupia się tylko na grach, a autor opisuje je wyśmienicie, to warto zainwestować w ten tytuł.


The Nintendo 64: A Comprehensive Look at the History, Technology and Success of the N64


Autor: Randy S. Lacombe
Wydawca‎: CreateSpace Independent Publishing Platform
Język‎: angielski
Oprawa‎: miękka
Liczba stron: 134
Data publikacji: 12 października 2015
Cena: 30$ / 172 zł
Gdzie kupić:
1. https://www.libristo.pl
2. https://www.amazon.com

Druga książka, którą przyszło mi przedstawić, na tle pozostałych pozycji jest publikacją najmniej przystępną. Szara okładka i równie czarno białe wnętrze nie zachęcają do dłuższego spędzania czasu z tym tytułem. Otrzymujemy szaro burą oprawę poczynając od nijakiej okładki poprzez całą zawartość. Nie uświadczymy tutaj kolorowych zdjęć, a te które zamieszczono nie prezentują się dobrze. Papier bliższy jest kserowanym książkom przez studentów niż publikacji aspirującej do dogłębnej analizy jak to nazwa dumnie głosi „A Comprehensive Look at the History”.

Zarówno pierwsze jak i drugie wrażenie jest nie najlepsze, przez co można szybko negatywnie ocenić tą pozycje i odłożyć ją na półkę. A trochę niesłusznie. Bo też początkowo pomyślałem, że dostałem jakiś bubel wyglądający jak „kopiuj wklej” wpis z Wikipedii. Jednak gdy poświęcimy więcej czasu i zapoznamy się dokładniej z zawartością to okaże się, że nie jest tak źle jak z początku mogło się wydawać.

Książka ta nie aspiruje do encyklopedii całej biblioteki gier. Jest raczej opisem sprzętu i wydarzeń związanych z przygotowaniem i premierą konsoli Nintendo 64. Całość zawiera kilka głównych rozdziałów takich jak „wstęp” zawierający podrozdziały omawiające historie Nintendo 64, specyfikacje techniczną, gry oraz tzw Nintendo Select. A także historie firmy Nintendo i cały rozdział przybliżający sylwetkę Hiroshi Yamauchi. Kierując działaniami firmy od roku 1949 do 2002 swoją pracą przekształcił Nintendo z małej firmy tworzącej karty do gry w wielką korporację produkującą gry video. Jego następcą został nie mniej zasłużony Satoru Iwata.

Znajdziemy tutaj także kilka ciekawych faktów dotyczących samej firmy, może nic odkrywczego, ale nie każdy mógł o tym słyszeć. Co chwile natrafiamy na liczne zdjęcia albo płyty głównej konsoli albo akcesoriów rożnych logo itp. A co najważniejsze autor na wszystko co umieszcza podaje źródło. Widać, że nie wymyślił sobie tego o czym pisze, ale podpiera się materiałem źródłowym.

Drugi duży dział stanowi zestawienie typowo technicznych kwestii wraz z charakterystyka programowania na ten sprzęt. To ciekawe, bo takiego zagadnienia nie widziałem w żadnej innej książce. Przybliżono także zagadnienia związane z Silicon Graphics, akcesoriami od Nintendo oraz firm zewnętrznych. Także zupełnie cały oddzielny rozdział przeznaczono na omówienie kwestii 64DD.

Ostatni trzeci dział opisuje kilka wybranych gier wartych uwagi. Takie jak Super Mario 64, GoldenEye 007 i Ocarina of Time. Nie zbyt dużo, ale autor robi to dość szczegółowo rozpisując się na kilka stron.

Muszę przyznać, że pierwszy raz gdy zajrzałem do środka książki nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że tekst został skopiowany z Wikipedii. Nie żebym uważał ze Wikipedia prezentuje niskiej jakości wpisy. Ale nie tego spodziewam się po książce. Oczywiście porównując z treścią w popularnej encyklopedii internetowej szybko zauważymy ze autor nie poszedł na skróty. Jego tekst jest jego oryginalnym dziełem. Ale styl pisania mocno sformalizowany i sztywny bliższy jest tym które widnieją w słownikach czy podręcznikach. Do tego dość surowa oprawa wizualna mogą spora cześć czytelników zniechęcić. Nie uświadczymy tutaj kolorowych ramek, własnych subiektywnych opinii czy wielu innych miłych dla oka elementów które spotkamy w konkurencyjnych książkach.

Mimo to gdy zagłębimy się w tekst znajdziemy w nim wiele ciekawych i ważnych informacji. Jednak jak pozostałym książkom bliżej do beletrystyki, tak ta bardziej przypomina sztywną i sformalizowaną w swoim stu instrukcję obsługi.

Kolorowe zdjęcia, poprawiony układ i stylistyka oraz przystępniejszy język sprawiłyby, że z radością poleciłbym tą książkę. Niestety tego mi właśnie zabrakło. A szkoda, bo autor prezentuje oryginalne i nietypowe podejście do tematu. Wszystkie pozostałe książki zdają się bardziej bawić niż podchodzić do tematu poważnie. Jeżeli jesteście miłośnikami konsoli Nintendo 64 i macie pozostałe książki to możecie kupić także tą pozycję. Ale dla pozostałych osób szukających ładnej książki będącej kompendium wiedzy o konsoli Nintendo 64 zdecydowanie polecam inny tytuł.


LA ENCICLOPEDIA NINTENDO 64


Autor: SALVA FERNANDEZ, FRAN J. BRENLLA
Wydawca‎: HEROES DE PAPEL
Język‎: Hiszpański
Oprawa: twarda
Liczba stron: 256
Data publikacji: 2021
Cena: 130 zł
Gdzie kupić: https://www.libristo.pl/ksiazka/la-enciclopedia-nintendo-64_37200919.html

Przejdźmy do kolejnej publikacji zatytułowanej LA ENCICLOPEDIA NINTENDO 64. Napisana przez Salva Fernandez i Fran J. Brenlla, a następnie wydana w roku 2021 przez HEROES DE PAPEL, prezentuje się zdecydowanie lepiej niż opisana wcześniej książka. Problem jest tylko taki, że została napisana w języku hiszpańskim. Jednak nie zniechęcając się tym szczegółem warto zajrzeć co kryje w środku, bo nawet nie znając języka, będzie można nacieszyć oczy. Już od samej okładki jesteśmy zalewani burzą kolorów i barw typowych dla hiszpańskiego charakteru. Wewnątrz cieszy błyszczący papier, mnóstwo zdjęć, ilustracji i opisów.

Cała książka pomyślana została jako przegląd gier na konsole Nintendo 64. Ale nie zabrakło w niej także dodatkowych treści. Zaczynamy od wstępu zarysowującego historie powstania Nintendo 64, czyli Projekt Reality. Następnie otrzymujemy kilka stron zatytułowanych „1996-2001: era 64 bitów”. Omawiają one kwestie techniczne sprzętu oraz gry na 64DD i tytuły anulowane. Ten ostatni fragment wygląda dość interesująco. Ujęto tutaj także listę 15 najlepiej sprzedających się gier w regionie PAL. Oddzielny zupełnie rozdział poświęcono na omówienie sytuacji Nintendo 64 w Hiszpanii. To mogłaby być najciekawsza część tej książki, gdybym tylko znał język hiszpański.

Główna i największa część książki zajmuje przegląd gier na konsole Nintendo 64. Jednak w porównaniu do konkurencyjnych książek, to zestawienie podchodzi do tematu z czysto hiszpańskiej perspektywy. Ujęto tutaj bowiem tylko wydania z regionu PAL. Zaś przegląd gier podzielono na te wydane w Hiszpanii oraz w oddzielnym rozdziale opisano gry wydane poza Hiszpanią skupiając się głównie na tytułach wydanych na rynku w Japonii i na dostępne tam rozszerzenie 64DD. Plusem zaś jest to, że znacznie więcej miejsca poświęcono na opis każdej z gier. Na jednej stronie rozplanowano jedną lub maksymalnie dwie gry.

Pozytywny odbiór psuje jedynie stylistyka stron przeznaczonych na opisy gier, gdzie aż oczy bolą gdy się patrzy na jaskrawe i mocne kolory czerwone, zielone i niebieskie. Tło w takich mocnych barwach nie ułatwiaj oglądania. Na dodatek celowo lub nie, ale rozmiar czcionki potrafi mocno ulegać zmianom. Opisy gier na całą stronę otrzymały większą czcionkę, a opisy gier po dwie na jednej stronie nieznacznie mniejszą. I to już na tyle mniejszą, że przestaje być to komfortowo czytelne.

Podsumowując, w porównaniu do pierwszej opisywanej tutaj książki, czyli The N64 Encyclopedia, ta hiszpańskojęzyczna publikacja obejmuje temat znacznie szerzej. Poza samym opisem gier na Nintendo 64 znajdziemy rozdziały omawiające przygotowania i proces tworzenia konsoli Nintendo 64. Projekt Reality oraz gry które nigdy nie wydano na tej konsoli. W osobnym rozdziale przybliżono także sytuację Nintendo 64 w Hiszpanii, co nadaje bardzo regionalnego charakteru tej książce i sprawia, że jest unikatową pozycją na rynku. Niestety nie znając języka nie mam możliwości ocenić merytorycznej strony tej książki. Patrząc jednak po oprawie i ogólnym wykonaniu można się spodziewać, że trzymają odpowiedni poziom. Może ktoś zna język, czytał i wypowie się więcej na jej temat?


Nintendo 64 Anthology


Autor:  Mathieu Manent
Wydawca‎: Geeks-Line
Język‎: Angielski
Oprawa: twarda
Liczba stron: 380
Data publikacji: 2020
Cena: 47 $
Gdzie kupić:
https://www.geeksline-publishing.com/our-books/34-anthology-64-classic-edition-9782380170108.html
https://www.libristo.pl/ksiazka/nintendo-64-anthology_28322251.html

Geeks-Line to wydawnictwo mające na swoim koncie kilka książek w stylu antologii. Na rynku dostępne są ich pozycje o tematyce związanej z konsola NES, SNES, GameCube czy Game Boy. W roku 2016 w ramach kampami Kickstarter zebrano środki na zrealizowanie projektu książki opisującej konsole Nintendo 64 w najszerszym możliwym ujęciu, jako uczczenie 20-lecia jej premiery [1].

Napisana przez Mathieu „Math” Manenta, Antologia Nintendo 64 od strony wizualnie prezentuje się wyśmienicie. Na 380 stronach rozmieszczono liczne zdjęcia konsoli, akcesoriów, zrzuty ekranu, grafiki pudełek, reklamy i okładki z czasopism. Już sama ilość zdjęć wystarczyłaby do stworzenia dobrego albumu, a tutaj zostało to jeszcze wzbogacone o obszerne opisy.

O szerokim i całościowym potraktowaniu tematu niech świadczy chociażby sam spis treści który porusza wiele ważnych tematów w rozdziałach takich jak : „Project Reality, Here We Go!” , „The First E3” , „Arrival in Europe” oraz „Major Bungle for the French Launch” i „64DD Disappointments„.

Książka rozpoczyna się od nakreślenia tła historycznego i sytuacji branży gier video w momencie premiery konsoli Nintendo 64 dając szersze pojęcie kontekstu. Opisuje wydarzenia takie jak zawarcie umowy pomiędzy Nintendo, a Silicon Graphics oraz przebieg kampanii reklamowej i premierę konsoli Nintendo 64. Autor książki bardzo szczegółowo przedstawia historię konsoli od projektu wstępnej koncepcji jak „Project Reality” aż do ostatecznej wersji zaprezentowanej na premierę. Ponadto opisano tutaj szczegóły dotyczące kwestii technicznych sprzętu, akcesoria, przedmioty kolekcjonerskie, anulowane gry, a nawet krótki przegląd reklam gier na Nintendo 64.

Zapoznając się z każdą kolejną stroną można zauważyć, że zachowano odpowiednią równowagę między ilością umieszczonego tekstu, a zdjęciami. Fotografie idealnie dopełniają i wzbogacają tekst, sprawiając, że każda strona, którą się otwiera, ma coś, co przykuwa uwagę.

Do tego połowę książki stanowi  przewodnik od A do Z po każdej grze wydanej na konsole Nintendo 64. Obejmuje całą bibliotekę dokładnie 388 gier wydanych we wszystkich regionach świata. Każdy opis gry został starannie zaopatrzony w pełny tytuł, wygląd pudełka w każdym regionie, screeny i krótki opis, dający ogólny wgląd o danym tytule. Jednak opisy te są formalne i suche w przeciwieństwie do opisów zawartych w The N64 Encyclopedia, gdzie poznajemy każdą grę dogłębniej.

Istotną zaletą tej książki są zamieszczone obrazy pudełek z każdego regionu. Tutaj jednak nie uniknięto kilku błędów i na szybko udało mi się wyłapać kilka takich jak brak zdjęcia pudełka czy błąd w dacie premiery gry. Mowa o grze Turok, która miała ukazać się na premierę konsoli w Europie, czyli 1 marca, ale ostatecznie trafiła na półki 4 marca. Zaś same opisy gier niestety są bardziej sformalizowane i typowo encyklopedyczne. Brakuje tutaj więcej własnych obserwacji autora. To jest to coś czym może pochwalić się pierwsza opisywana tutaj książka, czyli The N64 Encyclopedia.

Warto porównać tutaj to co mamy do wcześniejszych dwóch opisywanych książek. I tak publikacja The N64 Encyclopedia napisana przez Chris Scullion nie zawiera zdjęć pudełek, ale ma za to lepsze opisy. Brak w niej zaś innych około growych tematów, które uwzględniono w Nintendo 64 Antology czy w The Nintendo 64: A Comprehensive Look at the History, Technology and Success of the N64.

Porównując zaś z hiszpańsko języcznym tytułem to w LA ENCICLOPEDIA NINTENDO 64 autor znacznie więcej miejsca przeznaczył na opisy gier. Niestety zdecydowano o dość intensywnych kolorach tła co w mojej opinii jest fatalne w odbiorze i utrudnia czytanie. Jednak zaletą jest wyjątkowa, regionalna hiszpańska perspektywa w przeciwieństwie do Nintendo 64 Antology pisanej z perspektywy ogólnoświatowej, ale mimo wszystko czuć, że pisanej przez autora ze Stanów Zjednoczonych.

Poza tym w porównaniu do poprzednich książek, tutaj nie skupiono się tylko na grach. To książka o wszystkim co dotyczy Nintendo 64. Znajdziemy także wywiady różnych programistów, którzy tworzyli gry na konsolę Nintendo 64. Najbardziej ciekawy wydaje się wywiad z reżyserem GoldenEye 007 czyli Martinem Hollisem. Ten dziesięcio stronicowy artykuł jest zilustrowany oszałamiającą kolekcją szkiców i dokumentów. Przy tej okazji nie sposób wspomnieć o wydanej ostatnio książce „GoldenEye 007 The Making of a N64 Classic” [2].

Jak widać, Antologia to bogata w szczegóły pozycja, która przyciągnie przypadkowe osoby jak i miłośników tego sprzętu. A ze swoim rozmachem jest najbardziej całościowym i szerokim ujęciem tematu Nintendo 64 jaki pojawił się do tej pory na rynku. Ta książka stanowi kompleksowe źródło informacji dla wszystkich zainteresowanych historią konsoli Nintendo 64. Jeśli więc interesujesz się tematyką konsoli Nintendo 64 to jest to pozycja obowiązkowa. Ale jest także kompleksowym źródłem wiedzy dla osób zaczynających poznawać ten sprzęt. Bogata w szczegóły, liczne zdjęcia, grafiki pudełek oraz sekcje z reklamami, książka naprawdę zasługuje na miano kompendium wiedzy o Nintendo 64.


SCREWATTACK’S VIDEO GAME VAULT: BEST OF NINTENDO 64 By Craig Skistimas & Bryan


Autor: Craig Skistimas, Bryan Baker, Nick Cramer, Chad James, Shaun Bolen
Wydawca‎: Publisher‎Mango
Język‎: angielski
Oprawa: miękka
Liczba stron: 174
Data publikacji: 28 czerwca 2016
Cena: 40$
Gdzie kupić:
https://www.amazon.com/
https://www.ebay.co.uk/
To jedyna w tym zestawieniu książka, której nie mam fizycznie, dlatego też ograniczę się do zebrania dostępnych mi faktów i przytoczenia kilku opinii wygłoszonych w komentarzach przez czytelników [3]. Co prawda śledzę już od dłuższego czasu przeróżne publikacje o Nintendo 64, jednak dopiero niedawno natknąłem się na tą książkę. Wydana przez ScrewAttack jest ich pierwszą publikacją, która ukazała się w 2016 roku zbiegając się z 20-tą rocznicą premiery konsoli Nintendo 64.

ScrewAttack to znana witryna z grami video, założona w 2006 roku przez Craiga Skistimasa i Toma Hanleya. Głównie skupiają się na treściach video, prowadząc programy takie jak Video Game Vault gdzie przyjrzeli się starym grom wideo, krótko je zrecenzowali i opowiedzieli, dlaczego uważają, że powinny być dobrze zapamiętane. Teraz zaś swoją energię twórczą przelali na papier wydając książkę ScrewAttack’s Video Game Vault: The N64 Games They Love… And Love to Hate.

Autorzy, których jest aż 9 w ramach tej publikacji wyjaśniają, dlaczego Nintendo 64 jest tak wspaniałym systemem gier video. Opowiadają o niektórych z ich najbardziej cenionych grach na Nintendo 64 i dzielą się wieloma osobistymi historiami ze swojego czasu spędzonego z konsolą. Nie ukrywając przy tym, że są wielkimi fanami tej konsoli. Można powiedzieć, że to taka laurka dla konsoli Nintendo 64 z okazji 20 lat.

Jak można przeczytać, pojawiają się opinie, że ekipa ScrewAttack opisała tylko 46 gier w tej książce, co jest mocno rozczarowujące. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że mając do dyspozycji aż 9 autorów, z których każdy opisuje około 4 lub 5 gier. Pomimo twierdzenia, że ​​Nintendo 64 jest jednym z ich ulubionych systemów, piszą tylko 1-2 stronicowe eseje o każdej grze, które zawierają zabawne anegdoty, ale są bardzo krótkie. Nie sposób się nie zgodzić z takimi wnioskami, bo sam potrafię pisać długie elaboraty o swoich ulubionych grach z Nintendo 64. Przy 9 osobach pracujących nad jedną książką, powinni byli tutaj omówić co najmniej 100 gier.

Zaletą jednak jest dobra jakość tekstów, które według opinii czytelników są przyjemne w odbiorze i pełne ciekawych anegdot. Zaś główne wady tej publikacji to dość skromna zawartość. Jak na miłośników tej konsoli i spory skład redakcji to napisali zdecydowanie za mało. Oczywiście nie ma co liczyć na opisy wszystkich gier z Nintendo 64, a jedynie te w które autorzy grali. Jednak poczucie, że można było umieścić więcej zawartości w książce często przewija się w opiniach czytelników. Zwłaszcza w zestawieniu z książką The N64 Encyclopedia gdzie jeden autor Chris Scullion opisał WSZYSTKIE gry wydane na tą konsolę. Mimo tych wad, książka ta spotkała się z pozytywnym odbiorem.

Podsumowując, debiutancka książka ScrewAttack podejmuje temat jednego z ważniejszych konsol w historii. Ale robi to z własnej perspektywy dodając do ogólnych treści swoje własne wspomnienia i opinie. Jest to więc bardziej subiektywne spojrzenie na ten sprzęt z indywidualnej perspektywy zabarwionej nostalgia, niż szerokie ujęcie tematu.


L’Histoire de la Nintendo 64: La plus américaine des consoles japonaises


Autor: Patrick Hellio
Wydawca‎: Third éditions
Język‎: Francuski
Oprawa: miękka
Liczba stron: 212
Data publikacji: 2023
Cena: 138 zł
Gdzie kupić:
https://www.libristo.pl/ksiazka/l-histoire-de-la-nintendo-64_41551010.html?gclid=Cj0KCQjwnrmlBhDHARIsADJ5b_lOH0eL6VxZqBo3Ct-WNb4JMgEb3oLhwLAwvY0_AYtQ9c7M2OXR0Y8aAic0EALw_wcB

Ostatnia opisywana w tym zestawieniu książka to ponownie nieanglojęzyczna publikacja, tym razem napisana w języku francuskim. Jest to w zasadzie książka w czystej postaci, prezentując wewnątrz na każdej stronie ścianę tekstu. Brak zdjęć, rycin, ilustracji czy czegokolwiek co by wzbogaciło tą monotonnie liter w zupełnie niezrozumiałym dla mnie języku.

Muszę przyznać, że szukając tego typu publikacji zdałem sobie sprawę jak dużo książek o grach powstaje w języku nie angielskim, ale właśnie francuskim i hiszpańskim. Wystarczy wejść na stronę działającego na naszym rynku wydawnictwa Libistro [4], aby przekonać się jak wiele nas omija.

Nawet patrząc na samego autora Patrick Hellio, który jest znaną postacią we Francji, znajdujemy inne jego warte polecenia publikacje jak Génération Jeu Vidéo Années 90 [5] czy też L’HISTOIRE DU POINT 'N’ CLICK [6]. Przy okazji warto wspomnieć o anglojęzycznej książce dotykającej tej tematyki i o podobnym tytule THE ART OF POINT-AND-CLICK ADVENTURE GAMES od wydawnictwa BITMAP BOOKS [7].

Będąc mocno ograniczony nieznajomością języka cóż więcej mógłbym powiedzieć poza tym, że dobrano bardzo ładną okładkę. Ponownie muszę posiłkować się opiniami innych osób. W jednej z odszukanych recenzji tej książki autor zwraca uwagę na dość nierówny balans [8]. Czytając tytuł książki „Historia N64”, spodziewać się można, że zawierać będzie opis całego życia konsoli: od jej powstania, przez wydanie, potem życie, aż po wdrożenie i zakończenie produkcji. Tutaj jednak dwie trzecie książki poświęcone jest okresowi przed premierą sprzętu, a następnie niepowodzeniom i trudnościom, które musieli pokonać producenci aż do premiery konsoli. Także sporo miejsca przeznaczono na omówienie kłopotów ze znalezieniem dobrego partnera, fiasko sojuszu Nintendo z Sony, który doprowadził do powstania PlayStation, kontrowersyjne wybory jak pozostanie przy kartridżu jako nośnika oraz chęć przejścia z 16 na 64 bity z pominięciem 32 bitów.

Nie żeby to nie były interesujące tematy. Ale ostatecznie życie konsoli z jej historią i głównymi tytułami, które miała, jest bardzo mało omawiane. Autor za bardzo rozwodzi się nad targami i zapowiedziami przed premierą konsoli, podejmując wywiady i opisując wrażenia, które ostatecznie nie uczą nas zbyt wiele o wewnętrznych negocjacjach. Poza tym bardzo niewiele mówi się o życiu Nintendo 64 i jego grach.


Podsumowanie


Kończąc przegląd w zasadzie 6 książek czuję pewien niedosyt. Wydaje się, że jak na ten sprzęt, który wprowadził rewolucje w gatunku platformówek 3D, rozpowszechnił zastosowanie gałki analogowej, wprowadził efekt wibracji w padzie, udowodnił, że bardzo dobre gry FPS mogą powstać na konsoli, zasłynął świetną serią gier Star Wars i wiele, wiele innych, to te 6 książek zdaje się być mało. Konsola która miała tak przełomowe tytuły jak Ocarina of Time, Super Mario 64, Conker Bad Fur’s Day, Banjo-Kazooie, GoldenEye 007 czy Perfect Dark i naprawdę bardzo dobre mniej znane gry jak ShadowMan, Jet Force Gemini czy Robot on the Wheel’s zasługuje na więcej atencji.

Nie mniej cieszę się, że dostępne pozycje prezentują bardzo zróżnicowane podejście do tematu i nie pisane są według jednego wzorca. Szkoda, że hiszpańskie i francuskie tytuły nie doczekały się anglojęzycznych wydań, bo byłyby znacznie bardziej przystępne. A może to czas zaznajomić się z kolejnym obcym językiem?

Podsumowując moje wywody, mam nadzieję, że ułatwiłem podjęcie wyboru przy decyzji o zakupie książki. Na koniec małe podsumowanie każdej z wyżej omówionych publikacji:

1. The N64 Encyclopedia: Every Game Released for the Nintendo 64
– zawiera tylko opisy gier. Ale WSZYSTKICH gier
– ciekawe i swobodnie napisane opisy gier
– ładna od strony wizualnej, ale brakuje okładek pudelek gier
2. The Nintendo 64: A Comprehensive Look at the History, Technology and Success of the N64
– bardzo techniczne podejście do tematu
– brzydka oprawa książki
– inna niż pozostałe
3. LA ENCICLOPEDIA NINTENDO 64
– napisana w języku hiszpańskim
– perspektywa regionalna i historia Nintendo 64 w Hiszpanii
– pstrokate i zbyt kolorowe strony
4. Nintendo 64 Anthology
– całościowe i kompletne źródło
– wpisu o grach typowo encyklopedyczne suche i obiektywne
– kilka gier na jednej stronie
5. SCREWATTACK’S VIDEO GAME VAULT: BEST OF NINTENDO 64 By Craig Skistimas & Bryan
– nie mam jej fizycznie
– subiektywne odczucia autorów
– pozostawia niedosyt zawierając jedynie 40 opisanych tytułów
6. L’Histoire de la Nintendo 64: La plus américaine des consoles japonaises
– ładna okładka, a poza tym ściana tekstu
– większość książki opisuje przygotowania i problemu przed premiera konsoli
– napisana w języku francuskim

Zapewne to nie ostatnie książki w tym temacie. Jeżeli coś wiecie więcej lub macie tytuł warty polecenia to koniecznie podzielcie się tym w komentarzach.

@ Valoo


Przypisy


[1] https://www.kickstarter.com/projects/pcengineanthology/nintendo-64-anthology-the-ultimate-book

[2] https://bossfightbooks.com/products/goldeneye-007-deluxe-hardcover-edition-by-alyse-knorr

[3] https://nintendofuse.com/screwattack-releases-first-book-celebrate-n64/

[4] https://www.libristo.pl

[5] Generation Video Game: The 80s and 90s (edycje Wildside) .
https://www.amazon.fr

[6] The History of Point’n click: The Epic of the Graphic Adventure Game (Pix’n Love)
https://www.amazon.fr

[7] https://www.bitmapbooks.com/en-pl/products/the-art-of-point-click-adventure-games

[8] https://piwigaming.fr/2023/03/07/avis-sur-lhistoire-de-la-nintendo-64/