Demake gry Portal na Nintendo 64

Portal to wydana pierwotnie w 2007 gra o cechach łączących platformówkę z grą logiczną. Przy użyciu tytułowych portali, przeskakujemy z jednego miejsca do drugiego. Tylko dzięki właściwemu ich rozstawieniu przez gracza, możliwe będzie pokonywanie kolejnych wymyślnych przeszkód. Pomysł ciekawy i wciągający. Ale też wymagający odpowiednio wydajnego sprzętu do realizacji pomysłu na rozgrywkę.

Lambertjamesd to osoba, która stara się przeskoczyć te ograniczenia, przygotowując wersję tej gry na konsolę Nintendo 64. Projekt o nazwie Portal 64 jest w fazie rozwoju, ale już możemy obserwować pierwsze efekty jego pracy. W znaczącym stopniu został udoskonalony silnik gry, a także najważniejszy element, czyli broń wystrzeliwująca portale. Projekt ten jest dostępny na portalu GitHub. [1]

Jak możemy zobaczyć na filmie poniżej, w praktyce prezentuje się to niesamowicie dobrze. Portale przyczepiają się do ścian, a kiedy do nich podejdziemy to widać w nich wszystko co znajduje się po drugiej stronie, jakby to było okno. Dodatkowo trzeba pamiętać, że nagrany film prezentuje rozgrywkę pochodzącą z oryginalnego sprzętu. [2]

Lambert opowiada, że nie dodawał jeszcze efektów dźwiękowych, ponieważ nie miał pewności czy konsola będzie zdolna generować efekty portali z zachowaniem płynności rozgrywki. Na tym etapie udało się wygenerować maksymalnie cztery portale jednocześnie, chociaż Lambert twierdzi, że ostateczna gra będzie prawdopodobnie obsługiwała mniejszą liczbę, żeby zachować płynną animację. [3]

Projekt ten ma na celu odtworzenie oryginalnej wersji gry Portalu firmy Valve, którą można by uruchomić na oryginalnej konsoli Nintendo 64. Aktualnie opracowywana wersja jest w formie ROM’u w które można grać za pomocą emulatora lub na fizycznym nośniku wkładanym do konsoli.

Od początku prac nad tym demakiem, projekt przeszedł wiele zmian i został wzbogacony o liczne elementy takie jak: [4]

• Ponad 12 kompletnych komnat
• W pełni działające portale i broń palna
• W pełni działający silnik fizyki
• System oświetlenia
• Ekran pauzy i menu
• Efekty dźwiękowe i dialogi
• Cutscenes

Do gry stale dodawane są aktualizacje, dlatego warto zaglądać na kanał YouTube autora, aby śledzić postępy prac. [5]

Nie jest to pierwszy taki projekt tego twórcy, który wcześniej zasłynął z wydania dema technologicznego „N64 realtime shading”.

Poza tym James Lambert pracował nad innymi projektami takimi jak emulator Game Boy na Nintendo 64 oraz co znacznie ciekawsze zaprezentował demo techniczne z generowanymi cieniami w czasie rzeczywistym. [6,7]

A jego najnowsza praca była przygotowana specjalnie na N64 Jam [8] prezentując jak dużo można uzyskać z tekstur.

Patrząc na dotychczasowy dorobek, można jedynie czekać na świetne efekty kolejnych opracowywanych projektów.

@ Valoo

 


Źródło:

[1] https://github.com/lambertjamesd/portal64

[2] https://youtu.be/uxizZPWhzu8?si=KMXN2lhXNb-Xj6In

[3] https://kotaku.com/portal-valve-n64-nintendo-demake-homebrew-indie-develop-1848929418

[4] https://github.com/lambertjamesd/portal64

[5] https://www.youtube.com/@happycoder1989/videos

[6] https://www.youtube.com/watch?v=_phjHpxyrbU

[7] https://www.youtube.com/watch?v=AQphLFA0DZY

[8] https://n64squid.com/megatextures/